مراحل عصب کشی دندان

مراحل عصب کشی دندان و درد ناشی از آن یکی از سوالاتی که برای هر شخصی ممکن است در طول زندگی خود پیش بیاید، این مسئله همیشه به عنوان یک سوال در گوشه ذهن کسی که هنوز به دندانپزشکی مراجعه نکرده است، ممکن است بی جواب باشد.

این باور غلط که آیا مراحل عصب کشی دندان درد دارد؟ دلیلی شده است که بعضی اشخاص به دندانپزشک مراجعه نکنند و این خود می تواند در پوسیدگی و خرابی دندان ها تاثیر بگذارد و درد دندان ها تشدید گردد. این دردها می تواند از عفونی شدن  ریشه دندان و لثه های متورم شده ایجاد گردیده باشد.

با مراجعه به دندانپزشکی دکتر مسعود شاه حسینی  می توان با تجویز داروی چرک خشک کن و ضد التهاب مقداری از درد دندان را کاهش داده و تورم و چرک دندان خشک گردد، تا نسبت به درمان دندان و مراحل عصب کشی دندان آن اقدام نمود.

مشاوره و ویزیت رایگان توسط پزشک  09120824801

مراحل عصب کشی دندان چند جلسه انجام می شود؟

در ابتدا و مراجعه به دندانپزشکی دکتر مسعود شاه حسینی شخصی که احساس درد در دندان خود دارد از پزشک خود سوالاتی در خصوص مراحل عصب کشی دندان می پرسد.

بیمار از از پزشک خود می خواهد هر چه سریع تر درد وی را تسکین دهد. دندانپزشک با بررسی و عکسی که از دندان مریض می اندازد نسبت به درمان آن اقدام می نماید.

به احتمال خیلی زیاد دندان بیمار سوراخ شده و یا شکسته و بر اثر رسیدن هوا و یا آب به کانال ریشه موجب چرک و التهاب گردیده که این التهاب بر روی عصب دندان تاثیر می گذارد و باعث ایجاد درد می گردد.

توافقنامه خانه تئاتر با کلینیک دندانپزشکی سپیدار

دندانپزشک پس از بررسی اولیه از دندان و عکسی که از دندان انداخته نسبت به درمان اقدام می کند و با استفاده از پانسمان مخصوص دندان موقتاً روی دندان را می بندد که این کار در دندانپزشکی به پانسمان دندان معروف است تا از هوا کشیدن و رسیدن آب سرد و گرم به عصب دندان در امان بماند.

بعد از پانسمان پزشک بسته به میزان التهاب و یا درد بیمار از داروهای چرک خشک کن یا همان کپسول های آنتی بیوتیک به همراه قرص مسکن پروفن برای بیمار تجویز می نماید که به مدت پنج روز باید از آن استفاده نماید تا التهاب و چرک دندان التیام یابد.

پس از رفع تورم و درد و با خشک شدن چرک دندان مریض باید با مراجعه به دندانپزشکی نسبت به ادامه درمان اقدام نماید.

مشاوره و ویزیت رایگان توسط پزشک  09120824801

پس از اینکه عصب‌ ها و عفونت‌ ها برداشته شدند، از مواد مخصوص برای پر کردن کانال و ترمیم تاج استفاده می‌ شود. بیمار می‌ تواند پس از مدتی از روکش برای ترمیم کامل و زیبایی بیشتر دندان استفاده کند.

اگر دندان بیش از ۲ کانال عصبی داشته باشد، جلسه عصب‌ کشی طولانی‌ تر می‌ شود. گاهی برخی از دندان‌ های آسیا دارای ۵ کانال هستند و همین باعث می‌ شود دندانپزشک برای برداشتن عصب‌ ها نیاز به ۲ یا ۳ جلسه درمان داشته باشد.

چه زمانی نیاز به عصب ‌کشی داریم؟

وقتی پوسیدگی به اتاق پالپ یا همان بافت نرم دندان برسد، نیاز به عصب‌ کشی دارید. معمولاً وقتی چنین اتفاقی بیفتد سه نشانه به همراه دارد:

کامپوزیت دندان جلو فاصله‌دار و کج

● نوشیدن مایعات گرم و سرد باعث درد شدیدی در دندان می‌ شوند.

● جویدن غذا با دندان پوسیده، باعث ایجاد درد شدید و غیر قابل تحملی می‌ گردد.

● دندان لق شده یا قسمت زیادی از آن سیاه می‌ شود.

اگر این علائم را تجربه کردید، سریعاً به دندانپزشکی مراجعه کنید. دندانپزشک با مشاهده تصویر رادیوگرافی تشخیص قطعی می‌ دهد و عمل عصب‌ کشی را آغاز می‌ کند. به یک نکته مهم توجه داشته باشید که اگر دندانی را که به عصب رسیده به حال خود رها کنید، پس از مدتی تمام نشانه ها و درد‌های ناشی از پوسیدگی رفع می‌ شوند زیرا اتاق پالپ کاملاً نابود شده و عفونت راه خود را به ریشه پیدا می‌کند. به این ترتیب پس از مدتی درد غیر قابل تحملی را تجربه می‌کنید که نشان می‌ دهد باکتری‌ ها در حال از بین بردن ریشه هستند. درمان ریشه باید توسط متخصص ریشه انجام شود. توصیه می‌ کنیم پوسیدگی های سطحی را هر چه زودتر درمان کنید و دندانی که نیاز به عصب ‌کشی دارد را نادیده نگیرید.

هزینه عصب ‌کشی دندان

هزینه عصب‌ کشی دندان بر اساس تعداد کانال‌ های عصبی محاسبه می‌ شود. همچنین باید هزینه‌ ای برای ترمیم یا پر کردن دندان و رادیوگرافی نیز بپردازید. معمولاً تعرفه عصب ‌کشی در همه کلینیک‌ ها مشخص و یکسان است، با این حال اگر متخصص ریشه یا متخصص دیگر این کار را انجام دهد؛ تعرفه بالا‌تر خواهد بود. همچنین ممکن است مواد ترمیم نیز قیمت‌ های مختلفی داشته باشند.

دندانپزشکی زیبایی در تهرانپارس

آیا بعد از عصب‌ کشی نیاز به روکش دندان داریم؟

تقریباً تمام دندانپزشکان بعد از انجام عصب‌ کشی به بیمار توصیه می‌ کنند برای استحکام بیشتر دندان از روکش استفاده کنند. همان‌ طور که متوجه شدید برای عصب ‌کشی قسمت زیادی از دندان برداشته شده و با مواد مخصوص پر می‌ شود بنابراین دندان ضعیف می‌ گردد و ممکن است با جویدن غذا دوباره آسیب ببینید یا بشکند. برای همین بهتر است از روکش استفاده کنید. اگر برای عصب‌ کشی قسمت زیادی از دندان برداشته نشود، طبق تشخیص دندانپزشک استفاده از روکش ضرورتی ندارد. همچنین دندان‌ های جلویی معمولاً بعد از عصب‌ کشی با کامپوزیت ترمیم می‌ شوند. پس نتیجه می‌ گیریم که اگر بخش زیادی از دندان از بین نرفته باشد، نیازی به روکش ندارید.

3/5 - (3 امتیاز)