روکش سفید دندان برای اطفال

هر گاه دندان های شیری کودکان دچار پوسیدگی شود و برای درمان آن نیاز به عصب کشی و … باشد؛ پس از زبرداشت پوسیدگی ها، دیواره های دندان از نظر استحکام و دوام ضعیف و دچار مشکل شده باشند بهترین راه درمان قرار دادن روکش بر روی دندان های شیری کودکان می باشد. ممکن ان پوسیدگی در حد یک نقطه ی کوچک باشد ولی آن نقطه قسمتهای مهمی از دندان را درگیر کرده باشد. در این مقاله با شرح مفصل اطلاعات پیرامون پوسیدگی دندان ها و انواع روکش دندان شیری سعی بر این است که دندان های کودکان شما از آسیب ها و مشکلات دور بماند.

مشاوره روکش سفید دندان برای اطفال بصورت مستقیم با پزشک در ارتباط باشید 09120824801

 

 

چه زمانی باید دندان ها را روکش کنیم ؟ | کلینیک ایمپلنت دکتر اختری

 

 

انواع روکش دندان اطفال

در روند دندان پزشکی اطفال این احتمال وجود دارد که از روکش های فلزی استفاده شود اما این تنها نوع موجود نمی باشد از همین رو در ادامه انواع روکش های دندان عبارتند از :

  • روکش های استیل ضد خش

    در دندان پزشکی اطفال شناخته سده ترین نوع روکش است ک استفاده و کاربرد آن همچنان ادامه دارد. این نوع از انواع روکش به دلیل مقاومت در برابر رطوبت بهترین مورد برای دندان های آسیاب می باشد.

  • رزین کامپوزیت 

    این نوع از تاج های دندان اگر درست و اصولی تهیه شوند به دندان ها زیبایی فوق العاده ای القا می کنند. به یاد داشته باشید که استفاده از روکش های کامپوزیت برای دندان های کودکان نیازمند مهارت بالایی می باشد.

  • روکش های فولادی روکش شده

    روکش های فلزی را می توان به نوعی برای کودکان ساخت که از دید زیبایی شناختی ، وجه خوب و زیبایی را به دندان ها ببخشد. شایان ذکر است که این نوع از روکش های دندان درست است که از نمای بیرون سرامیکی بوده و همرنگ دندان ها می باشد اما از درون همچنان فلزی می باشد. برای اینکه بتوان روکش سفید را به بخش فلزی چسباند می بایست حجم بیشتری را به تاج اضافه کرد و این موضوع موجب می شود که این روکش دندان برای کودکان حجیم و با ضخامت دیده شوند.

  • روکش های تمام سرامیک زیرکونیا 

    این نوع از روکش های سفید اطفال همانند دیگر انواع روکش دندان از پیش ساخته شده است با توجه به این نکته که در مواد ساخته شده این نوع از روکش دندان از فلز استفاده نشده است اما بسیار مقاوم می باشند و در کنار استحکام برای دهان و دندان کودک آلرژی و حساسیت خاصی را به وجود نخواهند آورد. نکته منفی این روش می تواند مقیاس هزینه آن باشد که در کنار تمامی مزیت های ارزنده آن به نسبت دیگر انواع خود حتی به چشم هم نمی آید.

 

مشاوره روکش سفید دندان برای اطفال بصورت مستقیم با پزشک در ارتباط باشید 09120824801

 

دلایلی که استفاده روکش دندان شیری اطفال را ضروری می‌کند

از روکش دندان شیری اطفال در زمانی استفاده می‌شود که دندان‌های کودک پوسیدگی شدید دارد، از قبل عصب کشی شده و نمی‌توان آن را با پر کردن ترمیم کرد. همانطور که می‌دانید پر کردن باعث می‌شود دندان ترک برداشته و بشکند. اقدامی که دندانپزشک در این شرایط انجام می‌دهد استفاده از روکشِ پیش ساخته دندان، برای کاور کردن دندان پوسیده یا عصب کشی شده است. این روکش‌ها به خوبی از دندان‌ها محافظت می‌کنند.

استفاده از روکش دندان شیری اطفال توسط دندانپزشک به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد که با بررسی بیشتر او مشخص می‌شود. پزشک با معاینه دقیق دندان‌ها و بررسی شرایط آنها استفاده از روکش را تشخیص می‌دهد.

 دلایلی که استفاده از روکش دندان کودکان را ضروری می‌کند به شرح زیر است:

  • وجود یک یا چند دندان ترمیم شده.
  • محافظت از دندانهای ضعیف در مقابل صدمات و پوسیدگی.
  • حفاظت از دندان‌هایی که عصب کشی و پر شده‌اند.
  • کاور دندان‌هایی که دچار پوسیدگی شدید هستند و صدمه دیده‌اند.

 

کاربرد روکش دندان چیست؟

با اینکه روکش دندان شیری کودک آخرین گزینه برای احیا دندان است اما کاربردهای فراوانی دارد. مثلا در مواقعی که دندانی بر اثر پوسیدگی ضعیف شده باشد و احتمال این وجود دارد که بشکند، از روکش د ندان شیری برای محافظت از آن استفاده می‌کنیم. اگر دندانی ترک بخورد، برای محکم نگه داشتن بخش‌های مختلف آن ازروکش استفاده می‌شود. زمانی که دندان عصب کشی شده باشد و یا به عبارتی دندان تحت درمان کانال ریشه قرار بگیرد، هم می‌توان از روکش‌ها استفاده کرد.

همچنین برای پوشاندن دندان‌های بد شکل و تغییر رنگ داده یا پوشاندن ایمپلنت‌ها برای اصلاح طرح لبخند و زیبایی، نگه داشتن بریج دندان در جای خود، می‌توان از روکش‌ ها کمک گرفت. روکش دندان شیری برای کودکان و روی دندان‌های شیری هم قابل استفاده است. زمانی که کودک در رعایت بهداشت روزانه دندان‌ها مشکل دارد و دندان‌های شیری در معرض خطر پوسیدگی هستند، از قاب دندان استفاده می‌کنند.

یا زمانی که دندان کودک آنقدر پوسیده است که نمی‌تواند پرکردگی را نگه دارد، روکش دندان شیری به کمک این دندان می‌آید. در مواردی کودکان نه تنها قادر به انجام مراقبت‌های دندانی نیستند، بلکه همکاری لازم را با پزشکشان ندارند. در چنین شرایطی برای کاهش دفعات تزریق بی‌حسی و در برخی موارد بیهوشی عمومی، بهتر است از روکش برای نگهداری از دندان‌های شیری استفاده شود. علاوه بر این‌ها دندان‌هایی که به طور مادرزادی شکستگی دارند مانند دندان‌های میخی شکل یا دندان‌هایی که کوچک‌تر از حد نرمال هستند، هم با استفاده از روکش‌ها ترمیم می‌شوند.

 

 

روکش (Crown) – sapiba

 

اهمیت روکش دندان شیری اطفال

دندان‌های شیری از اهمیت بالایی برخوردار هستند. روکش کردن یک دندان آسیب دیده نه تنها برای خود دندان بهتر است بلکه از سایر دندان‌ها در مقابل پوسیدگی محافظت می‌کند. بعضی از والدین با تصور اینکه این دندان‌ها قرار است بیفتند، نسبت به پوسیدگی آن‌ها بی­تفاوت هستند.  باید در نظر داشته باشیم با کم توجهی به پوسیدگی و مشکلات این دندان‌ها، باعث ایجاد مشکلات بیشتر و عوارض جبران ناپذیری برای فرزندانمان خواهیم شد. از آنجایی که فک و استخوان‌های کودک در حال رشد و شکل‌گیری هستند وجود دندان‌های شیری بسیار حائز اهمیت است.

روکش دندان سفید

روکش دندان سفید آخرین مدل از روکش دندان شیری کودکان است که از ماده‌ای محکم تولید می‌شود و شباهت بسیاری به سرامیک دارد. این روکش‌ها به صورت پیش ساخته موجود هستند و به قالب گیری نیاز ندارند. هیچ نوع فلزی در ساخت آنها استفاده نمی‌شود و تقریبا ضد زنگ هستند. رنگ آنها کاملا هماهنگ با رنگ دندان‌های طبیعی است و از لحاظ زیبایی تاثیر خوبی دارد و بهترین گزینه برای استفاده است. همچنین باعث بروز واکنش‌های آلرژیکی در بدن کودکان نمی‌شود.

 

مراحل روکش کردن دندان شیری کودکان

روکش کردن دندان‌ ها در بزرگسالان نیاز به چندین جلسه دارد اما در کودکان و برای دندان شیری می‌ تواند در یک مرحله انجام شود. ابتدا پزشک لثه‌ی کودک را با استفاده از ژل‌های بی‌حس کننده که طعم‌های مختلفی دارند، بی‌حس می‌کند. سپس تزریق بی‌حسی را انجام می‌دهد. لازم به ذکر است سوزن‌های استفاده شده در دندانپزشکی کودکان، در مقایسه با بزرگسالان ظریف‌ تر و نازک تر هستند.

مرحله بعد قرار دادن لاستیک لابردم است. برای حفاظت از گونه زبان و لثه‌ های کودک از این ابزار استفاده می‌شود؛ همچنین این وسیله باعث می‌شود کودک نتواند مواد مایع را همراه تنفس به اشتباه ببلعد. باعث خشک نگه داشتن دندان‌ ها و جدا کردن آن‌ها طی فرایند درمان می‌شود.

مرحله بعدی برداشتن پوسیدگی با استفاده از توربین می‌باشد. توربین، وسیله ای مانند مسواک برقی است. در تمام این مراحل بهتر است دندان پزشک با کودک صحبت کند و کاری که بر روی دندان کودک انجام می‌دهد را به زبان کودکانه برایش توضیح دهد. از توربین برای قرار دادن روکش در جای مناسبش هم استفاده می‌شود. در مرحله بعد، روکش را روی دندان قرار می‌دهند.

مراقبت از دندان شیری روکش شده اطفال

بعد از روکش دندان اطفال، ممکن است کودکتان احساس درد و ناراحتی داشته باشد. می‌توانید تحت نظارت دندانپزشک از مسکن استفاده کنید. به علت تاثیر داروی بی­حسی، احتمالا کودک احساس بزرگی و چاقی لب و دهان دارد و نمی‌تواند آب دهان خود را کنترل کند. تا ۳ ساعت بعد از روکش کردن دندان، به فرزندتان غذاهای سرد و نرم بدهید. اگر از روکش استیل برای درمان کودک استفاده شود، تا زمان طبیعی افتادن دندان و روکش نباید از شکلات‌ها و خوراکی‌های چسبناک استفاده شود. همچنین مسواک زدن و استفاده از نخ دندان از موارد ضروری برای سالم نگه داشتن روکش است.

روکش دندان شیری کودکان چیست؟

روکش دندان شیری روکشی است که برای سالم نگه داشتن دندان‌های در معرض خطر استفاده می‌شود.

روکش کردن دندان شیری کودکان درد دارد؟

به دلیل تزریق بی حسی درد زیادی در زمان قرار دادن روکش حس نخواهد شد. اما اگر بعد از تمام شدن تاثیر داروی بی‌حسی کودک درد داشت، می‌توان از مسکن‌های ساده استفاده کرد.

روکش کردن دندان شیری چند جلسه نیاز دارد؟

روکش کردن دندان‌های شیری در کودکان بر خلاف بزرگسالان به ویزیت های متعدد نیاز ندارد و در یک جلسه هم قابل انجام است.

روکش دندان شیری تا چه مدتی در دهان کودک باقی می‌ماند؟

روکش دندان‌های شیری معمولا تا زمانی که دندان شیری ثابت است بر روی دندان می‌ماند. با لق شدن دندان شیری، روکش هم همزمان با آن لق می‌شود و سرانجام می‌افتد.

 

 

 

 

Rate this post
مطالب بیشتر
دندانپزشکی اطفال در تهرانپارس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *