تغذیه و دندان های سالم کودک

تغذیه و دندان های سالم کودک دندانپزشکی اطفال


تغذیه و دندان های سالم کودک

توجه به تغذیه و دندان های سالم کودک برای حفظ سلامت دندان کودکان می تواند بسیار مهم و حیاتی باشد. فرقی هم نمی کند کودک شما دندان های شیری دارد یا دندان های شیری خود را از دست داده و دندان های دائمی رشد کرده است. توجه به حفظ سلامت دندان های شیری باعث می شود تا دندان دائمی کودک تا بزرگسالی محکم، سلامت و زیبا بماند. در ادامه شما را با نکات تغذیه سالم که برای حفظ سلامت دندان کودکان مفید و مهم هستند، آشنا می سازیم. با ما همچنان همراه باشید.

کلسیم برای حفظ سلامت دندان ها

کودک در حال رشد به منظور داشتن دندان ها و استخوان های قوی و همچنین ساخت ماهیچه های سالم و حتی برای داشتن ریتم طبیعی قلب و جلوگیری از لخته شدن خون به کلسیم احتیاج دارد.

کلسیم در شیر، پنیر، ساردین و ماهی قزل آلا (با استخوان)، آجیل، لوبیا خشک و سبزیجات سبز برگ به مقدار بسیار وجود دارد. پزشکان ممکن است گاهی اوقات مکمل را هم توصیه کنند. اگر در رژیم غذایی خود کلسیم به میزان کافی دریافت می کنید، پس کودک در حال رشد شما از کلسیم بیشتری برای سلامت خود بهره می برد.

حتی پس از تولد نوزاد هم، باید مطمئن گردید که کلسیم کافی برای محافظت از دندان ها و استخوان ها وجود دارد و با افزایش سن، از پوکی استخوان جلوگیری می شود.

 

مشاوره و ویزت رایگان اطفال بصورت مستقیم با پزشک در ارتباط باشید 09120824801

آب از نکات تغذیه سالم برای دندان کودکان

بهترین نوشیدنی برای کودکان آب می باشد، چرا که حاوی مقدار کمی فلوراید بوده و برای محافظت از دندان ها مفید است.

آب میوه ها و شیرها، دارای قند بسیار بالایی هستند. خیلی از والدین این استدلال را دارند که شکر طبیعی برای سلامتی دندان ها مضر نیست اما همه قندها، طبیعی و غیرطبیعی به مینای دندان می توانند آسیب برسانند، بنابراین به عنوان یک درمان برای نگهداری دندان باید از آن اجتناب کرد.

زمانی که کودک 6 ماهه شد یا اولین دندان خود را در آورد، یک فنجان به او معرفی کنید تا مایع را بمکد و از جمع شدن شیر و آب میوه در اطراف دندان های او به این صورت جلوگیری گردد.

غذاهای تازه برای رشد دندان های کودک

غذای تازه برای دندان ها و سلامت کلی کودکان بهترین انتخاب می باشد، بنابراین هنگام رشد، به نکات تغذیه سالم که از طرف پزشک به شما ارایه می شود توجه فرمایید.

با عادت دادن کودک به انتخاب غذای تازه او را جذب غذاهای سالم کنید. برای پخت و پز و تهیه غذا آن را به شکل های سرگرم کننده در آورید و از غذاهای رنگی متفاوت استفاده کنید تا  غذایی سالم برای کودک خود آماده و کودک را برای خوردن آن ترغیب نمایید.

مطالب بیشتر
دندانپزشکی کودکان شرق تهران

تعیین زمان برای وعده غذایی از نکات تغذیه سالم برای دندان کودکان

زمان معینی را برای وعده های غذایی تعیین کنید و بین وعده ها را کاهش دهید، چرا که خوردن میان وعده ها خطر پوسیدگی دندان کودک را می تواند افزایش دهد. در صورتی که کودک شما بین غذا یک میان وعده احتیاج دارد از غذاهای سالم، پنیر، میوه و … استفاده کنید.

مشاوره و ویزت رایگان اطفال بصورت مستقیم با پزشک در ارتباط باشید 09120824801

مصرف شیرینی جات

در صورتی که غذای شیرین برای فرزند خود استفاده می کنید، آن را همراه با یک غذا دیگر به او بدهید. غذاهایی که به عنوان بخشی از یک وعده غذایی مصرف می شوند نسبت به خوردن تنقلات آسیب کمتری به دندان ها وارد می کنند، زیرا بیشتر در طول وعده غذایی مصرف می شوند. ایجاد بزاق به وسیله نوشیدنی‌ ها در دهان، کمک می‌کند تا اسیدیته کاهش پیدا کند و آسیب کمتری در حفره ها ایجاد شود. همچنین باید پس از نوشیدن آب دندان های خود را بشویید.

چگونه شیرینی بر دندان های کودک تاثیر می گذارد؟

زمانی که پوسیدگی دندان اتفاق می افتد، پلاک در دهان با قند تماس پیدا کرده و با تبدیل شدن به اسید به دندان حمله می نماید.

بهتر است بدانید یکی از عوامل اصلی پوسیدگی در دندان های کودکان قند است.

مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین فرزند خود را کم کنید و غذاهایی را انتخاب کنید که فرآوری شده باشند، چرا که این مواد غذایی از سلامت بیشتری برخوردار خواهند بود.

هنگام خرید، به کودک خود بیاموزید که به برچسب های مواد غذایی روی غذاها و نوشیدنی ها توجه کنند و آنهایی را انتخاب کنند که قند کمتری دارند.

پس به یاد داشته باشید که نوشیدنی های گازدار رژیمی و نوشابه های گاز دار دارای مقادیر بالایی قند هستند، بنابراین باید از مصرف آنها برای حفظ سلامت دندان های کودک خود جلوگیری کنید.

 

مشاوره و ویزت رایگان اطفال بصورت مستقیم با پزشک در ارتباط باشید 09120824801

خوراکی های مضر برای دندان

به محض اینکه یک وعده خوراکی وارد دهان ما می شود، باکتری های موجود در دهان شروع به تجزیه قند موجود در آن کرده و تولید اسید می کنند، که همین اسید با حمله به مینای دندان، باعث پوسیدگی دندان ها می شود.

پس هر چه تعداد دفعات خوردن ما بیشتر باشد، به همان میزان دندان های خود را بیشتر در معرض پروسه پوسیدگی دندان  قرار می دهیم.

مطالب بیشتر
دو نکته از اطفال: ترتیب رویش دندان اطفال

در این قسمت برخی از خوراکی های مضر برای سلامت دندان ها را به شما معرفی می کنیم:

۱.نوشابه های گازدار:

از مضرترین خوراکی ها برای دندان ها می توان نوشابه های گازدار را نام برد. به علت داشتن شکر،کربن و مواد اسیدی چون اسید سیتریک و اسید فسفریک موچب آسیب به دندان ها می گردد.

۲.ترشیجات:

بعلت داشتن سرکه و حالت اسیدی موجب آسیب به مینای دندان می شود.

۳.چای و قهوه:

مصرف بیش از حد قهوه و چایی های پر رنگ می تواند موجب آسیب به مینا و ایجاد لک های قهوه ای به دندان ها شود.

۴.گوجه فرنگی:

متعجب می شوید که چرا گوجه فرنگی! مشکل دندان ها با گوجه فرنگی این است که اسیدی هستند.

البته، اگر آنها را به عنوان بخشی از غذا میل کنید، خطر به حداقل می رسد. بهتر است بصورت بخشی از یک وعده غذایی مصرف شود.

۵.لیمو، پرتقال و گریپ فروت:

در ابتدا باید عنوان کرد که این گروه از میوه ها دارای ویتامین c بالایی می باشند که برای لثه و سلامت دهان بسیار مفید است، اما دارای اسید سیتریک است که موجب آسیب به مینای دندان می گردد.

در مورد تاثیر مخرب این گروه از میوه ها در مقاله ای جداگانه به بررسی آن پرداخته ایم.

مطالعه مقاله در مورد اروژن دندانی به بررسی بیشتر این موضوع پرداخته است.

۶.شکلات و آبنبات:

شکلات ها و آبنبات ها حاوی مواد قندی بسیار بالایی می باشند.

با آب شدن شکلات ها و آبنبات ها در دهان مواد قندی به دندان ها می چسبند و به مینای دندان آسیب می زند.

۷.میوه های خشک:

بعلت چسبنده بودن و بالا بودن میزان قند آنها موجب پوسیدگی دندان ها می شود البته ناگفته نماند با دسترسی به موقع به مسواک و از بین بردن مواد قندی چسبیده به دندان ها می توان از این مشکل جلوگیری نمود.

۸.شکر و قندها:

در دهان تولید اسید نموده و باعث پوسیدگی دندان ها می شوند.

۹.الکل:

الکل به شدت به دندان آسیب می زند چرا که موجب خشک شدن محیط دهان می شوند و موجب تخریب دندان ها می شوند.

۱۰.آب میوه ها:

آب‌میوه‌های اسیدی، میزان اسید موجود در دهان را افزایش می‌دهند به این طریق مینای دندان از بین می‌رود.

حتی برخی از آن‌ها مانند آب‌لیمو اسیدی‌تر از سرکه هستند و در دراز مدت اثرگذارند و در نهایت این روند منجر به حساسیت دندانی یا فساد دندان می‌شود.

۱۱.کراکر:

کربوهیدراتهای فرآوری شده که اثر نامطلوبی بر دندان ها و پریودنتال دارد. در حالی که اکثر کراکرها حاوی قند یا اسید نیستند و دندان ها را لکه دار نمی کنند،اما هنوز برای دندان بسیار خطرناک هستند.

مطالب بیشتر
فیشورسیلانت تراپی

به دلیل کربوهیدرات های تصفیه شده ای که به سرعت به شکر تبدیل می شوند، اکثر کراکر ها وقتی که آنها را میل می کنید، به دندان می چسبند به طوری که بین دندان ها اجازه می دهند، تا باکتری ها شکوفا شوند.

مشاوره و ویزت رایگان اطفال بصورت مستقیم با پزشک در ارتباط باشید 09120824801

توصیه های مفید برای دندان

  • بهتر است به عنوان میان وعده به جای شیرینی از میوه های تازه و سبزیجات، ماست ساده و مغزها (بادام، گردو و..) استفاده شود.
  • مصرف مواد قندی محدود به وعده های اصلی غذایی(صبحانه، ناهار، شام) گردد که پس از آن مسواک زده می شود.
  • در صورت مصرف هر نوع ماده قندی، لازم است بلافاصله دندان ها را مسواک زد و در صورت عدم دسترسی چند مرتبه دهان و دندان را با آب شستشو داد.
  • فست فود، نوشابه ها و تنقلات شیرین نبایستی به صورت روزمره استفاده شود.
  • در صورت استفاده از شربت های دارویی و تقویتی شیرین بعد از هر بار مصرف جهت پاک شدن از سطح دندان ها به میزان کافی آب مصرف شود.
  • استفاده از محصولات لبنی(مثل پنیر) در پایان وعده غذایی باعث کاهش میزان اسید در دهان می گردد. شاید اقدام به خوردن لقمه ای نان و پنیر در آخر هر وعده غذایی مانند گذشتگان عادات غذایی مناسب باشد.

چگونه به سالم ماندن دندان‌های کودکان خود کمک کنیم؟

قطعا مراجعه به دندانپزشکی شبانه روزی کودکان برای فرزندانمان ترسناک و کاری سخت محسوب می شود. به همین خاطر لازم است طوری از دندان هایشان مراقبت کنیم تا کمتر نیاز به مراجعه به این مکان ها باشد. دندان ها نقش تعیین کننده ای در زندگی ما دارند و با مراقبت مناسب می توانند تا آخر عمر به ما خدمت کنند. درست مانند هر عضو دیگری، مراقبت از دندان باید از دوران کودکی شروع شود. کودکان اغلب فاقد خودآگاهی هستند و اهمیت حفظ اندام های حیاتی مانند دندان های خود را درک نمی کنند. از این رو، آموزش و راهنمایی آنها در مراقبت از بدن بر عهده والدین است.

علاوه بر این، تا زمانی که کودکان به اندازه کافی بزرگ شوند تا بتوانند سلامت خود را مدیریت کنند، والدین باید بهداشت آنها را جدی بگیرند و با پشتکار بر نیازهای مراقبت های بهداشتی آنها نظارت کنند. مراقبت از دندان بخشی ضروری از این مسئولیت است. با مسواک زدن مداوم، نخ کردن دندان‌ها و استفاده از فلوراید یا شوینده دندان مخصوص کودکان، می توانیم سلامت آن ها را تعمین کنیم.

مشاوره و ویزت رایگان اطفال بصورت مستقیم با پزشک در ارتباط باشید 09120824801

مراقبت از لثه و دندان در نوزادی

مراقبت از بهداشت دهان و دندان از دوران نوزادی شروع می شود. به طور کلی پس از یک ماهگی، مادران باید پس از هر بار شیر خوردن، لثه های کودک خود را با یک پارچه نخی تمیز به آرامی تمیز کنند تا از ماندن باقی مانده شیر روی لثه ها جلوگیری شود. دستگاه های کوچکی در داروخانه ها موجود است که شبیه آستین های انگشتی با سر برس نرم هستند که می توان از آن برای تمیز کردن دهان و لثه کودک نیز استفاده کرد.

مطالب بیشتر
از دست دادن زود هنگام دندان شیری و استفاده از فضا نگهدارنده ها

برخی معتقدند این عمل حتی از روزهای اول پس از تولد نیز باید شروع شود، اما با توجه به شرایط حساس نوزاد در هفته های اولیه، معقول است که این کار را به یک ماهگی موکول کنیم. مسواک زدن باید بعد از رویش اولین دندان شروع شود. در ابتدا لازم نیست از خمیر دندان استفاده کنید. مسواک زدن با آب جاری نیز می تواند به تمیز کردن دندان های کودک کمک کند.

مراقبت از دندان‌های شیری

این تصور غلط در بین برخی از والدین است که دندان های شیری به دلیل موقتی بودن نیازی به مراقبت ندارند ولی چندین دلیل مهم وجود دارد که چرا باید از دندان های شیری مراقبت شود.

پوسیدگی به دندان‌های بعدی سرایت می‌کند

 

اولا، پوسیدگی دندان در دندان‌های شیری می‌تواند منجر به عفونت‌هایی شود که ممکن است روی دندان‌های دائمی که در زیر لثه در حال رشد هستند نیز تأثیر بگذارد. همچنین می تواند به بیماری لثه کمک کند و سلامت کلی دهان را تضعیف کند.

پوسیدگی باعث درد می‌شود

ثانیا، پوسیدگی دندان در دندان‌های شیری می‌تواند با علائم دردناکی همراه باشد که می‌تواند فعالیت‌های روزمره کودک را مختل کند و بر خلق و خو و سلامت او تأثیر منفی بگذارد. در نهایت، ایجاد عادات خوب بهداشت دهان و دندان از سنین پایین بسیار مهم است. زمانی که کودکان به مسواک زدن منظم دندان های خود و مراقبت از سلامت دهان و دندان خود عادت می کنند، این امر به بخشی طبیعی و عادی از روتین آنها می شود.

تشویق به رعایت بهداشت دهان و دندان در کودکان می تواند یک کار چالش برانگیز باشد. با این حال، والدین با شروع زودهنگام و تأکید بر اهمیت مراقبت از دندان‌های خود، می‌توانند عادت مثبتی را ایجاد کنند که به نفع سلامت دهان و دندان فرزندشان در طول عمر خواهد بود. بنابراین، به یاد داشته باشید، اگرچه دندان های شیری ممکن است موقتی باشند، اما نقش مهمی در رشد دهان و دندان کودک دارند و مراقبت از آنها ضروری است.

مشاوره و ویزت رایگان اطفال بصورت مستقیم با پزشک در ارتباط باشید 09120824801

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *