دلایل پوسیدگی دندان زیر روکش

دلایل پوسیدگی دندان زیر روکش


دلایل پوسیدگی دندان زیر روکش

دلایل پوسیدگی دندان زیر روکش آیا روکش دندان باعث پوسیدگی میشود؟ در جواب این سوال بایستی گفت، خیر روکش دندان باعث ایجاد پوسیدگی نمی شود. ولی برخی از بیماران بعد از استفاده از روکش دندان چنین تصور می کنند که دندان دیگر دچار پوسیدگی نمی شود و گاهی اقدام به حفظ بهداشت روکش و دهان نمی کنند. در این گونه موارد امکان ایجاد پوسیدگی در زیر روکش وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتها با ما همراه باشید.

روکش‌ها همچنین معمولاً “تاج دندانی” نیز نامیده می‌شوند، کاور های دندانی هستند که روی دندان قرار می‌گیرند. این روکش‌ها در جای خود سیمان شده اند و برای پوشاندن دندان‌های دارای مشکل ساخته شده اند. روکش‌ها می‌توانند در انواع سنتی ، آنلای و ¾ وجود داشته باشند. انواع مختلف روکش‌ها بسته به نیاز دندان شما ، دارای پوشش‌های مختلفی هستند. روکش‌های سنتی تمام قسمت‌های قابل مشاهده دندان را می‌پوشانند ، در حالی که روکش‌های آنلای و ¾ فقط قسمت‌هایی از دندان مشکل دار را پوشش می‌دهند.

دندان‌های دارای مشکل معمولاً قبل از قرار دادن روکش توسط دندانپزشک مجدداً شکل می‌گیرند. این کار تضمین می‌کند که شما با اضافه کردن روکش روی دندان خود احساس ناراحتی نخواهید کرد. آن‌ها می‌توانند برای تغییر شکل دندان و ایجاد فضای کافی برای روکش ، دندان را پر کرده و تغییر شکل دهند.

 

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی دکتر مسعود شاه حسینی بصورت تخصصی آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.9120824801

پوسیدگی دندان زیر روکش چگونه ایجاد می شود؟

وقتی بر روی دندانی از روکش استفاده می شود، معمولا نقص های دندانی نظیر پوسیدگی و … برطرف شده است. با این وجود خط ارتباط بین روکش و دندان در نزدیکی لثه بوده و از همین طریق امکان ایجاد پوسیدگی های بعدی وجود دارد. بنابراین افراد پس از استفاده از روکش دندان بایستی بهداشت دهان و دندان خود را حفظ نمایند.

مطالب بیشتر
پرکردن دندان با کامپوزیت

علائم پوسیدگی زیر روکش دندان 

ممکن است افراد در ناحیه روکش دندان دچار دردهای موضعی شده باشند، این امر می تواند نشانه ای از پوسیدگی زیر روکش باشد. با این وجود دندانپزشک با عکس گرفتن و رادیولوژی دندان به نقص و پوسیدگی زیر روکش پی می برد و اقدام به درمان پوسیدگی می کند.

دقت کنید که گاهی ساییدگی های زیاد لثه ها، ترک خوردن روکش، عفونت لثه و یا شل شدگی های روکش دندان نیز باعث دردهای موضعی می شود که این موارد را نباید با پوسیدگی زیر روکش اشتباه گرفت. بنابراین تنها دندانپزشک با گرفتن عکس به پوسیدگی زیر روکش دندان پی می برد.

آیا پوسیدگی دندان زیر روکش قابل درمان است؟

بله این پوسیدگی ها قابل درمان است، از آن جایی که روکش دندان را می توان برداشت، می توان درمان پوسیدگی را نیز انجام داد. برای این امر دندانپزشک می تواند روش های مختلفی را در نظر گیرد. به عنوان مثال ممکن است دندان نیاز به عصب کشی باشد که پس از عصب کشی دوباره عملیات نصب روکش دندان انجام شود.

بایستی افراد توجه داشته باشند که در صورتی عمق پوسیدگی دندان بسیار بالا باشد، در این موارد نمی توان اقدام به درمان پوسیدگی نمود و بایستی کل دندان را کشید. بنابراین بایستی به عنوان بهترین کار اقدام به حفظ سلامت دهان و دندان خود و رعایت بهداشت نمایند.

 

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی دکتر مسعود شاه حسینی بصورت تخصصی آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.9120824801

 

راه‌های جلوگیری از پوسیده شدن دندان زیر روکش

عدم مراجعه منظم برای معاینه وضعیت سلامت دهان و دندان شما توسط دندان‌پزشک می‌تواند منجر به بروز خطرات احتمالی برای دندان شما شود. شما می‌توانید با دو بار مراجعه به دندان‌پزشک در سال شانس وقوع این اتفاقات را به حداقل برسانید.

مطالب بیشتر
روکش دندان فوری

در صورت نیاز شما می‌توانید از لوازم مخصوصی که برای نظافت دندان‌ها در مطب دندان‌پزشک وجود دارد استفاده کنید. البته موافقت دندان‌پزشک با این موضوع ضرورت خواهد داشت.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده‌نکردن از مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه به‌صورت منظم. (باید اضافه کرد که دقت مضاعف در نظافت لبه روکش دندان می‌تواند احتمال ایجاد پوسیدگی را به شکل قابل‌توجهی کاهش دهد.)

در بعضی از موارد قرارگرفتن ناصحیح روکش بر روی دندان می‌تواند به‌مرور باعث تجمیع باکتری‌ها شده و دندان شما دچار پوسیدگی و عفونت شود.

قبل از انتخاب دندان‌پزشک حتماً از تجربه و مهارت او مطمئن شوید و بدون انجام تحقیقات اقدام به دریافت روکش دندان نکنید.

باید در نظر داشت که روکش دندان در نهایت دچار فرسودگی خواهد شد اما شما می‌توانید با مراقبت صحیح این اتفاق را تا چندین سال به تعویق بیندازید. فرسودگی روکش دندان می‌تواند به ایجاد ترک در روکش، شکستگی و یا تضعیف ساختار روکش منجر شود.

از دلایلی دیگری که می‌تواند منجر به این شود که روکش شما نیاز به تعویض داشته باشد می‌توان به تغییر رنگ روکش و ایجاد تفاوت ظاهری ما بین روکش و دندان‌های اطراف اشاره کرد.

همچنین ممکن است با گذشت چند سال میزان کوچکی از لثه دچار عقب‌نشینی شده و در نتیجه آن لبه روکش دندان شما نمایان شود و دندان شما ظاهری ناخوشایند پیدا کند.

در نظر داشته باشید که اگر به دلایلی همچون استرس و یا … در زمان استراحت یا دیگر زمان‌ها، دندان‌های خود را به یکدیگر فشار داده و یا به هم می‌کشید با مراجعه به دندان‌پزشک از احتمال آسیب به روکش دندان خود جلوگیری کنید.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی دکتر مسعود شاه حسینی بصورت تخصصی آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.9120824801

دندان زیر روکش از بین رفته باشد چه باید کرد؟

دندانپزشک باید قبل از نصب روکش، دندان را به‌خوبی معاینه کرده و در صورت وجود پوسیدگی آن را درمان کند. اگر قبل از نصب روکش، محیط دندان به‌خوبی تمیز نشود احتمال بروز پوسیدگی دندان بسیار بالا می‌رود. همچنین در برخی موارد اگر بیمار توصیه‌های بهداشتی را کاملاً رعایت نکند، پوسیدگی دندان زیر روکش ایجاد می‌شود.

مطالب بیشتر
معایب لمینت دندان

درصورتی‌که پس از نصب روکش، علائم پوسیدگی دندان را داشتید باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشک با معاینه دندان‌های شما، میزان پوسیدگی را بررسی کرده و باتوجه‌به آن درمان را آغاز می‌کند. امروزه دندانپزشکان تمام تلاش خود را برای حفظ دندان طبیعی بیماران به‌کار می‌برند و کمتر از روش‌های تهاجمی مثل کشیدن دندان استفاده می‌کنند.

اما اگر دندان زیر روکش به طور کامل از دست رفته باشد و شانسی برای حفظ آن نباشد دندانپزشک راه‌های جایگزین مثل ایمپلنت دندان یا استفاده از بریج‌های دندانی را بر اساس سابقه پزشکی و میزان بودجه اختصاصی هر روش را با شما درمیان خواهد گذاشت.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی دکتر مسعود شاه حسینی بصورت تخصصی آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.9120824801

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *