روکش دندان (dental crown) یکی از رایج ترین روش های ترمیم کردن دندان است. روکش در واقع کلاهکی شبیه به تاج دندان است که قرار است به جای تاج دندان در جویدن غذا نقشی ایفا کند به همین علت آن را تاج مصنوعی نیز میتوان نامید.تاج به بخش سفید رنگ دندان گفته می شود که از لثه بیرون زده و آن را در دهان می بینید. بخش دیگر دندان ریشه است که در زیر لثه قرار دارد و آن را نمی بینید. روکش دندان کاملاً تاج دندان واقعی را می پوشاند و در واقع دیگر هیچ بخشی از دندان روکش شده را نمی‌بینید. روکش در واقع کلاهکی است که بطور کامل دور تا دور یک دندان را می پوشاند. موارد کاربرد روکش ها در دندانهای با تخریب زیاد مثل دندانهای عصب کشی شده که میزان دندان باقیمانده کم است برای جلوگیری از شکستن دندان ،پوشش کامل دندان با روکش ضروری است.دربعضی موارد نیز به منظور بازسازی لبخند و برگرداندن زیبایی به بعضی از دندان ها ممکن است از روکش استفاده شود. بعضی افراد بر این باورند که این درمان درد دارد اما باید بگویم که خیر روکش دندان برای دندان های عصب کشی شده گذاشته می شود در این صورت هیچ دردی نخواهد داشت.در مواقعی که دندان دچار پوسیدگی زیاد شده است به نحوی که تنها با پر کردن نمی‌توان آن را ترمیم کرد، تاج دندان شکسته است، دندان عصب کشی شده است و یا گاهی اوقات صرفا برای زیبایی، از روکش دندان استفاده می شود.

انواع روکش دندان

ابتدا یک توضیح کلی درباره انواع روکش دندان میدهیم وبعد در پایان همین مطلب، میتوانید مفصلا در همین زمینه بخوانید:

مطالب بیشتر
پست و روکش دندان

 1.روکش های تمام فلزی مثل روکش دندان طلا

 2.روکشهای pfm  در قسمت مرکزی این روکش، فلز به صورت آلیاژ بوده است و روی آن چینی که به آن پرسلن می گویند.

3.روکش های سرامیکی ( روکش های زیرکونیوم و یا روکش های ایمکس)

مراحل انجام روکش دندان

پروسه روکش دندان ممکن است طی دو یا سه جلسه مراجعه به مطب به سرانجام برسد . به این صورت که:

  1. در جلسه ابتدایی دندانی که قرار است روکش شود معاینه شده و تصویری (اشعه ایکس) از دندان مذکور و استخوان های کناری آن گرفته شده و بررسی می شود در اینجا اگر ریشه دندان پوسیده یا عفونی و نیاز به درمان نداشته باشد، دندان مورد نظر بسته به اندازه ضخامت روکش انتخابی تراشیده می شود.
  2. از دندان تراشیده شده قالب گیری می شود.
  3. باتوجه به رنگ دندان های مجاور آن، رنگ روکش انتخاب می شود.
  4. قالب تهیه شده در مرحله قبل به لابراتور جهت ساخت قالب منتقل می شود.
  5. این مرحله در جلسه دوم انجام می شود به این صورت که یک قالب فلزی برای تست اندازه و رنگ روی دندان گذاشته می شود و در صورت مغایرت مجدد قالب گیری و ساخته می شود.
  6. دراین مرحله که گاها جلسه سوم خواهد بود، روکش روی دندان قرار می گیرد و کار روکش به پایان می رسد.
Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *