پست و روکش دندان

در مواقعی که دندان عصب کشی ( روت کانال ) شده و بیش از ۵۰℅ از بافت تاج دندان از بین رفته ،پست و روکش دندان معمولا برای باز سازی تاج دندان یک قالب از ریشه دندان گرفته میشود و برای لابراتوار ارسال میگردد . جلسه دوم مراجعه بیمار یک تاج فلزی ریختگی که توسط لابراتور دندانسازی ساخته شده ، روی دندان بیمار چسبانده شده و سپس از آن برای تهیه روکش قالبگیری میشود.

پست و روکش دندان یعنی چه ؟

پست و روکش دندان نوعی گیر داخل ریشه ایست که در انواع مختلف موجود می باشد. پست می تواند prefabricated ( پیش ساخته ) باشد و یا به صورت پست ریختگی ( متال پست ) در کانال ریشه مورد استفاده قرار گیرد . اخیرا پست جدید با عنوان فایبر پست نیز معرفی و ساخته شده که با کمک دستگاه لایت کیور به دندان باند و به ویژه در دندانهای چند کاناله نظیر مولرها ( آسیاهای بزرگ ) می توان به سهولت از آنها استفاده کرد .

 

دکتر مسعود شاه حسینی
کور چیست ؟

کور به واقع سازنده بخش تاجی دندان از دست رفته بوده که از یک سو به پست داخل ریشه متصل و از سوی دیگر با اتصال به روکش گیر لازم برای روکش را فراهم می کند . البته کور می تواند از جنس موادی نظیرآمالگام یا کامپوزیت و… نیز باشد .
نکته مهم در مورد پست های ریختگی ان است که این نوع از پست ها معمولا برای دندانهای تک ریشه مورد استفاده قرار می گیرند و در مورد دندانهای چند ریشه بهتر است از انواع دیگر پست نظیر prefabricated یا نوع فایبر استفاده شود تا از اثر چرخشی پست و فشار ان بر سطح ریشه که می تواند سبب شکستگی و ترک در ریشه های دندانهای چند ریشه ای گردد جلوگیری شود .

مطالب بیشتر
روکش دندان فوری

فایبر پپست و روکش دندان چه مزایا و معایبی دارد ؟

 

به گزارش صدآنلاین در شرایطی که بیش از۵۰℅ از بافت تاج دندان به علت پوسیدگی شدید یا دلایل دیگر از بین رفته باشد، به منظور تقویت و حفظ دندان، بازسازی مناسب تاج و برگرداندن زیبایی دندان، پس از درمان ریشه، در مرحله بعد بایستی روی ریشه باقیمانده یک تاج کلینیکی ساخته شود که اتصال این تاج به ریشه توسط پست Post به دست آید به آن پست ریختگی و فایبرپست میگویند.

مراحل درمان پست و کور دندان توسط دندانپزشک
1. انجام درمان ریشه:
شامل عصب کشی و پر کردن دندان

2. گذاشتن پست در ریشه دندان:
پست یا پین Post/pin در داخل ریشه عصب کشی شده قرار داده می شود و پست به داخل ریشه دندان چسب زده می شود. بطوریکه تا دو سوم ریشه دندان را در بر بگیرد.

مقاومت بالا همانند نمونه های فلزی قدیمی

فایبر پست دندان مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه و شکستگی از خود نشان می دهد. این ویژگی در درمان آسیب های شدید به دندان ها ضروری است.

 

طول عمر بالای فایبر پست دندان

طول عمر فایبر پست دندان نسبت به نمونه های قدیمی، بیشتر است و باعث می شود به انتخاب بهتر و به صرفه تری، برای دندان پزشکان تبدیل شود.

 

توانایی بازسازی فایبر پست دندان

فایبر پست دندان با اینکه مقاومت بسیار بالا و مطلوبی دارد، اما ممکن است تحت شرایط خاصی بشکند و نتوان از آن برای درمان استفاده کرد. از مهمترین مزایای فایبر پست دندان در این موارد، قابل بازسازی بودن آن است.

مطالب بیشتر
معایب لمینت دندان

گفتنی است که این ویژگی در نسخه های قدیمی تر که فلزی هستند، وجود ندارد و در صورت شکسته شدن، دیگر قابل استفاده نخواهند بود.

 

انعطاف پذیری بالا در فایبر پست دندان

فایبر پست دندان، نه تنها بسیار مستحکم است، بلکه به طور همزمان دارای انعطاف پذیری بالایی نیز می باشد. البته انعطاف پذیری و کشسانی مطلوب برای پست های دندان، آن مقدار کشسانی است که هم اندازه کشسانی خود دندان ها است. این انعطاف پذیری از شکستگی ریشه دندان آسیب دیده نیز جلوگیری می کند و کشسانی در ناحیه ریشه را حفظ می کند.

 

امکان ایجاد اتصال های گوناگون

فایبر پست ها می توانند به همدیگر متصل شوند. شیوه های متصل شدن آنها به یکدیگر بسیار متنوع است، و می توان گفت دست دندان پزشک را باز تر می گذارد.

نسخه های قدیمی، نمی توانستند به گستردگی فایبر پست دندان، به هم متصل شوند و در برخی موارد محدودیت هایی در کار دندان پزشک ایجاد می شد.

این اتصال متنوع فایبر پست های دندان، به تکنیک های جدیدی که امروزه بسیار پرکاربرد شده اند بستگی دارد. یکی از این تکنیک های اتصال، سنان کردن می باشد.تت

 

همرنگ بودن فایبر پست با دندان

رنگ فایبر پست دندان، بسیار نزدیک به رنگ استخوان دندان است؛ به طوری که پس از درمان دندان، متوجه شدن اینکه دندان، ترمیم شده است بسیار دشوار است.

این ویژگی در برخی پست های قدیمی، به طور صحیح و دقیق رعایت نمی شد و باعث می شد نتایج زیاد هم راضی کننده نباشند.

 

مطالب بیشتر
پرکردن دندان با کامپوزیت
نکاتی راجع به پست و روکش دندان
نکاتی راجع به پست و روکش دندان

 

 

نکاتی راجع به پست و روکش دندان

برای ساخت پست و روکش دندان بای وضعیت دندان به طور کامل بررسی شود،از جمله: موقعیت دندان در فک ، سلامت کامل لثه ها ، طول ریشه دندان ، نبودن کیست در اطراف ریشه ، وضعیت فک مقابل .اگر دندان از هر نظر سالم بود میتوان برای ساختن روکش اقدامات لازم را انجام داد.قبل از گذاشتن روکش حتما باید ریشه دندان به طور کامل بررسی شود تا اگر نیاز به عصب کشی دارد توسط دندانپزشک انجام شود.اگر میزان پوسیدگی تاج زیاد باشد و دندان تا نزدیک لثه یا زیر آن خراب شده باشد باید جراحی لثه انجام شود. در جراحی لثه مقداری از نسج لثه و استخوان اطراف لثه حذف می شود تا برای گذاشتن روکش حجم کافی وجود داشته باشد . در ادامه تمام پوسیدگی های دندان توسط دندانپزشک از بین می رود و سپس با کامپوزیت یا آمالگام ترمیم و آماده قالبگیری می شود .

 

دکتر مسعود شاه حسینی

4.7/5 - (36 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *