کاشت ایمپلنت دندان برای افزاد دیابتی

کاشت ایمپلنت دندان  افراد دیابتی

افراد دیابتی به دلیل این که قند خون کنترل نشده دارند، ممکن است در هنگام کاشت ایمپلنت افراد دیابتی خطرات بیشتری را تجربه کنند. در افراد دیابتی، کاشت ایمپلنت  دندان به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارد. در هنگام بهبودی ممکن است در لثه عفونت به وجود بیاید که بسیار برای فرد خطرناک خواهد بود. به طور کلی اگر بیماران دیابتی بتوانند سطح HBA خود را زیر هفت نگه دارند، امکان استفاده از ایمپلنت برای آنان بالا خواهد رفت. در نتیجه اگر دیابت شما کنترل شده باشد برای استفاده از ایمپلنت دندان مشکلی نخواهید داشت.

ایمپلنت‌های دندان می‌توانند سلامت کلی بدن شما را نیز افزایش دهند. شاید بپرسید که چگونه این تغییرات را ایجاد می‌کنند و قیمت ایمپلنت دندان در تهران ؟ وقتی پروسه سخت ایمپلنت را پشت سر می‌گذارید، به تغذیه خود بیشتر دقت خواهید کرد، در نتیجه سطح قند خون شما نیز کنترل خواهد شد. استفاده از دندان‌های مصنوعی می‌تواند در درازمدت باعث التهاب و عفونت شوند، که تمامی این مشکلات در کاشت ایمپلنت  افراد دیابتی از بین خواهد رفت.

همه چیز درباره کاشت ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی

همانطور که اشاره شد  بیماری دیابت بیماری ساده‌ای نیست و در صورتی که آن را کنترل نکنید قطعا به مشکلات زیادی برمیخورید. اغلب افرادی که دیابت دارند در زندگی خود دغدغه‌های بسیار زیادی برای حفظ سلامتی خود دارند.  یکی از مشکلاتی که اغلب با آن روبرو هستند سلامت دهان و دندان است زیرا در صورتی که دندانی را بر اثر سهل انگاری و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان از دست بدهند به سختی میتوانند روشی را برای جایگزینی دندان از دست رفته پیدا کنند.

هنگامی که قند در سلول بدن فرد توانایی سوخت و ساز صحیح را پیدا نکند قطعا متابولیسم بدن با مشکل مواجه میشود و به مراتب سطح قند خون فرد بالا میرود و بدن قادر به پایین آوردن سطح قند خون نیست تا جایی که فرد به عنوان بیمار دیابتی تلقی شود. هنگامی که فرد دیابتی میشود مویرگ‌های ریز درون بدن او از بین رفته و قطر دیواره عروق خونی تقریبا بیشتر میشود.

عروق خونی در بدن انسان وظیفه رساندن اکسیژن و مواد غذایی به بافت‌ها و دفع مواد زاید بافت‌ها را دارند که در صورتی که دیابتی شوید در عملکرد عروق خونی اختلال ایجاد میشود. وظیفه کنترل قند خون در بدن انسان بر عهده ترشح هورمون انسولین از لوزالمعده یا پانکراس است و در دو حالت فرد میتواند به دیابت مبتلا شود:

1. هنگامی که ترشح هورمون انسولین از لوزالمعده یا پانکراس مختل می شود و سطح قند خون بالا می رود که به آن دیابت نوع یک یا دیابت تیپ یک گفته میشود.
  2. هنگامی که لوزالمعده هورمون انسولین ترشح می کند ولی بدلیل اختلال در ساختار هورمون یا گیرنده های انسولین در خون، سطح قند خون بالا می ماند.
ایمپلنت بیماران دیابتی چگونه است؟
Dental implant

ایمپلنت بیماران دیابتی چگونه است؟

به طور معمول کاشت ایمپلنت بیماران دیابتی در صورتی که بیماری دیابت آنها کنترل شده باشد؛ مشکلی ایجاد نمی کند و درصد موفقیت کاشت ایمپلنت در این بیماران با افراد سالم یکسان است. طبق نظریه سازمان غذا و دارو، کاشت ایمپلنت‌های دندانی برای بیماران دیابتی منعی ندارد اما در صورتی که به دیابت مبتلا هستید؛ خطر شکست ایمپلنت  دندان در مقایسه با افراد سالم برای شما افزایش می یابد بنابراین اگر به دیابت کنترل نشده مبتلا هستید بهتر است کاشت ایمپلنت را تا زمانی که دیابت شما تحت کنترل در بیاید به تعویق بیندازید.
آمارها نشان می‌دهد نرخ شکست روش کاشت ایمپلنت در بیماران مبتلا به دیابت کنترل نشده بسیار بالاست. علت اصلی پس زدن ایمپلنت در بیماران دیابتی نوع ۱ و نوع ۲ طولانی شدن دوره بهبود زخم پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت است. بیماران دیابتی بیشتر در معرض عفونت قرار دارند و چون عفونت لثه ها یکی از عوارض بیماری دیابت است؛ خطر شکست کاشت ایمپلنت نیز افزایش می یابد.
اما با پیشرفت تکنولوژی و تحقیقات جدید در زمینه روش های عمل جراحی ایمپلنت های دندانی در حال حاضر بیماران دیابتی می توانند با موفقیت، عمل کاشت ایمپلنت را انجام دهند. طبق آخرین تحقیقات انجام گرفته عمل جراحی کاشت ایمپلنت در ۸۰ درصد از بیمارانی که به دیابت کنترل شده مبتلا بودند؛ موفقیت آمیز بوده است.
بیماران دیابتی می توانند اقدام به کاشت ایمپلنت برای کل دندان‌های فک خود نیز بنماید اما بهتر است پیش از شروع فرایند؛ حتماً با پزشک متخصص مشورت کنند و عوامل شکست و موفقیت ایمپلنت های دندانی را بررسی نمایند.
Dental implant

مشکلاتی که ایمپلنت دندان در دیابت کنترل نشده ایجاد می کند!

افرادی که دیابت کنترل نشده دارند پس از کاشت ایمپلنت ممکن است دچار مشکل شوند. وقتی زخم در مدت طولانی بهبود پیدا نکند ممکن است عفونت کند. گسترش عفونت و بیماری های لثه در بیماران دیابتی می تواند باعث تحلیل استخوان فک و در نتیجه لق شدن پایه ایمپلنت شود و عمل کاشت ایمپلنت را با شکست مواجه کند.

مراقبت‌های قبل از کاشت دندان برای افراد دیابتی

در راستای ارتباط ایمپلنت و دیابت، باید مراقبت و اقدامات خاصی قبل از کاشت ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی انجام شود که به‌طور خلاصه به شرح زیر است. البته لازم به ذکر است که تمام موارد زیر باید با مشورت و تجویز پزشک و متخصص ایمپلنت انجام شود.

•  از چند هفته قبل از جراحی با دقت بیشتری بر کنترل دیابت خود تمرکز کنید.
  • در مورد تمام داروهایی که مصرف می¬کنید با دندانپزشک خود صحبت کنید.
  • داروهای کنترل دیابت به نام مهارکننده­های SGLT2 (گلیفلوزین­ها) می­توانند سبب مشکلات قند خون در طول جراحی شوند. اگر از این داروها استفاده می­کنید حتما به دندانپزشک خود بگویید. ممکن است لازم باشد 48 ساعت قبل از جراحی، مصرف آن را متوقف کنید.
  • اگر انسولین مصرف می­کنید، از پزشک خود بپرسید که چه دُزی را باید در شب قبل یا روز جراحی مصرف کنید.
  • با یک متخصص تغذیه ملاقات کنید تا آنچه لازم است برای کنترل قند خود خود انجام دهید به شما بگوید.

مراقبتهای بعد ازکاشت ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی

به همان میزان که مراقبت های قبل از درمان اهمیت دارد، مراقبت های بعد از درمان ایمپلنت تا مدت بهبودی کامل و ایجاد پیوند بین ایمپلنت و استخوان فک ضروری و الزامی است، چرا که عدم رعایت این مراقبت ها احتمال عدم خوب شدن زخم و ایجاد عفونت را افزایش می دهد.

• در مورد زخم ایمپلنت خود صبور باشید و بدانید که طول درمان شما زیاد است.
  • کنترل مرتب و منظم قند خون چرا که امکان ایجاد تغییر سطح قند خون با توجه به عوامل گسترده ای مانند مصرف دارو، تغذیه، استرس، درد و … وجود دارد.
  • به صورت مرتب به متخصص خود مراجعه کنید تا وضعیت ایمپلنت معاینه شود و مواردی مانند عفونت، داغی، تورم، درد یا بی حسی به صورت دقیق معاینه گردد.
  • برنامه کنترلی تغذیه خود را در دوران ترمیم ایمپلنت نیز به صورت کامل رعایت کنید.
  • بهداشت و نظافت محیط ایمپلنت را حفظ کنید.
  • از خوردن خوراکی های سفت و خشک که ممکن است به لثه و اطراف ایمپلنت آسیب وارد کند خودداری کنید.

عوارض ایمپلنت در افراد دیابتی

در افراد دیابتی احتمال ایجاد عوارض بیشتر از افراد عادی است و در صورت عدم مراجعه به متخصص با تجربه و حرفه ای و یا متخصصی که دانش کاملی در زمینه ایمپلنت افراد دیابتی داشته باشد، ممکن است این عوارض با شدت بیشتری نمایان شوند. مهمترین عوارض شامل عدم نتیجه کاشت ایمپلنت و ایجاد عفونت می باشد.

اگر نکات مراقبتی قبل و بعد از درمان به همراه معاینات تخصصی انجام نشده باشد، ممکن است پیوند ایمپلنت با استخوان فک صورت نگیرد و در جای خود محکم نشود. در این موارد امکان انجام کامل درمان وجود ندارد و ایمپلنت قادر به نگهداری تاج دندان نمی باشد. این عارضه با عنوان شکست جراحی ایمپلنت نیز شناخته می شود.

عفونت نیز تحت تاثیر کاهش مواد غذایی، طولانی شدن ترمیم زخم، رشد باکتری ها و … ایجاد می گردد و با سرعت بالایی گسترش می باید. این مورد نیز توسط متخصص تا مقدار زیادی قابلیت کنترل دارد.

ایمپلنت اقساطی شرق تهران

Dental implant

چرا بیماران دیابتی کنترل نشده نمی توانند ایمپلنت دندان انجام دهند؟

مطالعات نشان می‌دهد بیماران مبتلا به دیابت کنترل نشده با مشکلات متعددی پس از کاشت ایمپلنت مانند عدم جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک، عدم بهبود بافت لثه و افزایش بیش از حد قند خون، ایجاد التهاب اطراف پایه ایمپلنت و طولانی شدن دوره بهبود و ریکاوری مواجه می‌شوند. البته در صورتی که بیماران دیابت خود را در حالت کنترل شده در بیاورند؛ درصد موفقیت ایمپلنت آنها بسیار بالاتر خواهد رفت.

کاشت ایمپلنت دندانی All on 4 برای بیماران دیابتی

ایمپلنت All on 4 یکی از روش های متداول برای کاشت ایمپلنت در قوس کامل فک بالا و پایین است که فقط از چهار پایه ایمپلنت برای حمایت از پروتز دندان مصنوعی بدون نیاز به پیوند استخوان استفاده می کند. درصورتی که بیمار دیابتی بخواهد از روش ایمپلنت All on 4 استفاده کند؛ چون نیازی به پیوند استخوان در این روش نیست و کمترین آسیب به استخوان فک وارد می شود می تواند گزینه ایده‌آلی محسوب شود.
کاشت مینی ایمپلنت برای بیماران دیابتی
در صورتی که یک دندان خود را از دست داده باشید؛ بهترین روش برای جایگزین کردن آن مینی ایمپلنت دندان است. اما معمولاً ایمپلنت بیماران دیابتی به این روش توصیه نمی شود چون احتمال بروز عفونت پس از کاشت مینی ایمپلنت های دندانی در لثه بیشتر از ایمپلنت های استاندارد است.
کاشت ایمپلنت استاندارد برای بیماران مبتلا به دیابت
کاشت ایمپلنت استاندارد برای یک یا چند دندان از دست رفته با تکنیک هایی مانند بریج بر پایه ایمپلنت می تواند راه حل مناسبی برای دندان هایی که در اثر پوسیدگی یا حوادث دیگر از بین رفته اند؛ باشد. بهتر است بیماران مبتلا به دیابت از ایمپلنت‌های دندانی استاندارد برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته ی خود استفاده کنند.
ایمپلنت دندان یک روزه
ایمپلنت دندان یک روزه روشی است که در آن بیمار کل فرآیند کشیدن دندان و کاشت پایه ایمپلنت را در یک روز انجام می دهد. ایمپلنت بیماران دیابتی به این روش مناسب نیست چون مدت زمان بهبود و ریکاوری در بیماران مبتلا به دیابت بسیار طولانی است و بهتر است مراحل درمان در طولانی مدت انجام بگیرد. در صورتی که بیمار، مبتلا به دیابت باشد؛ جراح معمولاً پس از کشیدن دندان توصیه می‌کند که یک دوره شش ماهه برای بهبود لثه و استخوان فک در نظر گرفته شود و سپس کاشت دندان به روش ایمپلنت استاندارد استفاده شود.

سوالات متداول

من متفورمین مصرف می‌کنم چون دیابت دارم. آیا برای جراحی ایمپلنت باید مصرف متفورمین راقطع کنم؟

اگر متفورمین مصرف می­‌کنید، با دندانپزشک در مورد قطع آن صحبت کنید. گاهی اوقات باید 48 ساعت قبل و 48 ساعت بعد از جراحی متفورمین قطع شود تا خطر بروز مشکلی به نام «اسیدوز لاکتیک» کاهش یابد.

بهترین سن ایمپلنت دندان
آیا ایمپلنت برای افراد دیابتی شدنی است؟

ه طور کلی ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی که دیابت کنترل شده دارند، قابل اجرا است. برای دانشتن جزئیات بیشتر مقاله را بخوانید.

عوارض کوتاه مدت ایمپلنت دندان؟

یکی دیگر از سوالات متداول ایمپلنت دندان این است که عوارض ایمپلنت دندان چقدر است؟ در این راستا می توان گفت ایمپلنت عوارض جدی ندارد و ممکن است با کمی درد، ورم، کبودی و ناراحتی بعد از انجام آن همراه باشد که عموما موقت است. در صورتی که از بیهوشی استفاده شود ممکن است عوارض دارو هایی بیهوشی را نیز به همراه داشته باشد.

چرا کاشت دندان برای افراد دیابتی کنترل نشده ممکن نیست؟

ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی که دیابت کنترل نشده دارند به دلیل اینکه مانع از جوش خوردن فیکسچر و استخوان فک می‌شود، ممکن نیست.

مهم‌ترین دلیل در عدم موفقیت ایمپلنت دندان افراد دیابتی چیست؟

مهم‌ترین عامل در طولانی بودن دوره بهبود زخم جراحی ایمپلنت است. بیماران دیابتی بیشتر در معرض عفونت قرار دارند چون عفونت لثه و زخم یکی از عوارض دیابت است.

آیا استفاده از لیزر در ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی امکان‌پذیر است؟

استفاده از لیزر در محیط دهان از ایجاد عفونت به طور قابل ملاحظه‌ای جلوگیری می‌کند و لیزر باعث افزایش خونرسانی به همه نواحی جراحی‌شده و سبب کاهش دوره درمانی ایمپلنت می‌شود.

زمان جوش خوردن ایمپلنت دندان افراد دیابتی چقدر است؟

در افراد سالم زمان جوش خوردن ایمپلنت بین 6 تا 8 هفته است اما در بیماران دیابتی با توجه به شرایط بیمار ممکن است 10 تا 12 ماه طول بکشد.

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

دیگر سوالات

آیا ایمپلنت مشابه دندان واقعی است؟

ایمپلنتها هم ظاهری شبیه دندانهای واقعی دارند و هم عملکردی مشابه دندان طبیعی.

اگر استخوان فک ضعیف باشد و یا کافی نباشد باز هم میتوان از ایمپلنت استفاده نمود؟

اگر چنین مشکلی وجود داشته باشد قبل از قرارگیری ایمپلنت، استخوان محل مورد نظر با مواد استخوانی تقویت میگردد.

دندان خود را با آمالگام پر کردهام اما به تدریج تغییر رنگ داده است چرا؟

آمالگام پس از مدتی تغییر رنگ داده و این امر طبیعی است و حتی سایهی آن روی دندان نباید با پوسیدگی اشتباه گرفته شود.

آیا مادهی پرکردنی دندان را میتوان تعویض نمود؟

بله کامپوزیت و آمالگام که برای پر کردن و ترمیم دندانها مورد استفاده قرار میگیرند قابلیت تعویض دارند.

پر کردن دندان با مواد موجود تا چه اندازه دوام دارند؟

معمولا بین 3 تا 7 سال دوام دارند اما نیاز به چکاپ هر ساله وجود دارد.

2.5/5 - (8 امتیاز)