Rate this post

فلوراید تراپی کودکان

بسیاری از افراد در مورد بهترین سن برای انجام فلوراید تراپی سوال می‌کنند. آیا برای کودکان نیز می‌توان این کار را انجام داد؟ بهترین سن برای شروع این کار از زمانی است دندان‌های شیری کودک رشد کرده‌اند. معمولا رشد دندان‌های شیری در 3 سالگی تکمیل می‌شود و تا 14 سالگی تمام دندان‌ها رشد می‌کنند. این بازه بهترین زمان برای فلورایدتراپی کودکان است.

فلوراید چیست؟

 

فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که دندانهایی قوی می‌سازد و از ایجاد حفره و پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند. فلوراید مینای دندان سالم را پشتیبانی کرده و با باکتری‌هایی که به دندان‌ها و لثه‌ها آسیب می‌رسانند، مبارزه می‌کند.
این ماده به ویژه در صورتی که در معرض خطر بالای ایجاد پوسیدگی یا حفره‌های دندانی هستید مفید است. زمانی حفره تشکیل می‌شود که باکتری‌های در لثه و روی دندانها جمع شده و لایه ای چسبناک به نام پلاک را به وجود می‌آورند.
پلاک اسیدی که باعث تخریب دندانها و بافت لثه می‌گردد، در صورت تجزیه شدن می‌تواند اعصاب و خون را نیز تحت تاثیر قرار داده و سبب آسیب رساندن به آن شود.

 

مزایای فلوراید تراپی کودکان

فلوراید تراپی مزایای زیادی برای کودکان و بزرگسالان به همراه دارد.

  • در کودکان زیر 6 سال از دندان‌های شیری محافظت و جوانه دندان دائمی را بسیار مقاوم می‌کند. به این صورت این جوانه‌ها با پوسیدگی همراه نشده و دندان‌های سالم و محکم رشد می‌کند.
  • دندان‌های دائمی که به تازگی در حال رویش هستند در معرض پوسیدگی قرار دارند. به همین دلیل فلوراید تراپی در کودکان و نوجوانان بین سن 6 تا 16 سال از این دندان‌ها محافظت می‌کند.
  • این روش درمانی به جذب و استفاده بهتر از کلسیم و فسفات کمک می‌کند. دندان‌ها این مواد را جذب کرده و هرگونه ضعف موجود در مینای دندان را برطرف می‌کنند. در واقع به ترمیم و تقویت مینای دندان کمک می‌کند.
  • دندان‌های کودک با جذب فلوراید در مقابل باکتری‌ها مقاوم می‌شوند. به همین دلیل فرایند پوسیده شدن دندان بسیار کند می‌شود. همچنین از عفونت لثه و هرگونه دندان درد جلوگیری کرده و دندان‌ها مدت بیشتری سالم می‌مانند.

عوارض فلوراید تراپی کودکان

برخی از افراد نگرانی‌هایی در مورد استفاده از فلوراید مخصوصا برای کودکان دارند. با توجه به تحقیقات انجام شده، اگر این کار توسط پزشک و با دوز مناسب انجام شود، هیچگونه آسیب و عوارضی به همراه نخواهد داشت. البته برخی از عوارض برای آن وجود دارند که در صورت مصرف بیش از حد به وجود می‌آیند.

  • تغییر رنگ دندان‌ها
  • آلرژی
  • اوردوز فلوراید
  • ایجاد حالت‌های تهوع، اسهال و تعریق شدید

انواع فلوراید تراپی

فلوراید تراپی به دو صورت موضعی و سیستماتیک موجود می‌باشد:

  1. فلورایدهای موضعی

    مستقیماً به روکش دندان متصل می‌شوند. در ادامه شما را با انواع آنها آشنا می‌کنیم:

    1. فلوراید تراپی تری

      این روش که در مطب دندانپزشکی انجام می شود، به این صورت است که ترکیب دارای فلوراید به کمک یک قالب خاص توسط دندانپزشک روی دندان‌های بیمار قرار داده می‌شود. معمولا این قالب حدود 3 تا 4 دقیقه در دهان بیمار باقی می‌ماند و بعد از آن تا حدود نیم ساعت باید از شستن دهان و خوردن غذا و نوشیدن آب اجتناب شود.

    2. فلوراید تراپی وارنیش

      ساده‌ترین روش این درمان، وارنیش بوده که برای کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا در کودکان احتمال بلعیدن ماده فلوراید بیشتر است. در این روش دندانپزشک در ابتدا به تمیز نمودن دندانهای کودک پرداخته و بعد از آن با کمک یک برس که یک بار مصرف می‌باشد، آن را روی دندانها می‌گذارد.

    3. دهانشویه

      فلوراید سدیم بیشترین ترکیبی است که در دهانشویه حاوی فلوراید مورد استفاده قرار می‌گیرد. غلظت این دهانشویه که روزانه باید مصرف شود، 0.05 درصد بوده، اما افراد دارای میزان پوسیدگی‌های بالا لازم است تا میزان بیشتری از آن را مصرف نمایند.

    4. قرص

      در شرایطی خاص دندانپزشک استفاده از قرص فلوراید را تجویز می‌کند. میزان مصرف آنها در سنین تولد تا دو سالگی، یک چهارم قرص، در سنین 2 تا 3 سالگی، نصف قرص و در 3 تا 12 سالگی یک قرص کامل مصرف می‌شود.

    5. ژل

      این ژل به دو نوع رایج استانوس فلوراید و فسفات فلوراید اسیدی موجود می باشد که کاربرد آن برای کودکان زیر 7 سال مناسب بوده و حدود هر 6 ماه یک بار و در 4 دقیقه استفاده می شود. بعد از آن نباید تا یک ساعت دهان شسته شود.

  2. فلورایدهای سیستمیک

    آنهایی هستند که بلعیده می‌شوند. نمونه‌هایی شامل آب حاوی فلوراید و مکمل‌های فلوراید رژیمی هستند، حداکثر کاهش پوسیدگی دندان زمانی حاصل می‌شود که فلوراید به صورت موضعی و سیستمیک در دسترس باشد.

سن مناسب فلوراید تراپی کودکان

بهترین سن برای انجام فلوراید تراپی کودکان بعد از 3 سالگی و در زمانی است که کودک می‌تواند از خمیر دندان استفاده داشته باشد و آن را نبلعد.

آیا تمام کودکان نیاز به درمان فلوراید تراپی دارند؟

بله، این درمان برای تمامی کودکان و حتی نوجوانان مورد نیاز می‌باشد. حتی در صورتی که کودکان دندان پوسیده در دهان خود نداشته باشند، فلوراید می‌تواند موجب افزایش مقاومت دندان‌های شیری و دائمی گردد.

آیا فلوراید تراپی برای کودکان خطر دارد؟

خیر، این کار توسط متخصص دندانپزشکی انجام شده و هیچ گونه آسیبی به دندانهای کودک وارد نمی‌کند.

فواصل زمانی برای انجام فلوراید تراپی کودکان چقدر می باشد؟

با توجه به شرایط دندانهای کودک لازم است تا در مدت زمان 4 الی 6 ماه کودک تحت درمان فلوراید تراپی قرار بگیرد.

آیا استفاده تنها از دهانشویه و خمیر دندان برای کودکمان کافیست؟

دهانشویه‌های حاوی فلوراید تنها برای کودکان بالای 6 سال مناسب بوده و تجویز می‌شوند. البته به دلیل داشتن فلوراید سدیم در آنها لازم است تا والدین نظارت داشته تا کودک دهانشویه را نبلعد و آن را از دهان خود خارج نماید. در رابطه با خمیر دندان نیز باید گفت که مقدار استفاده از آن باید توسط دندانپزشک اعلام شده و شاید خمیر دندان به تنهایی نتواند مقدار لازم از فلوراید را به دندانهای کودک برساند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =