چقدر خمیر دندان بزنیم؟

میزان خمیردندانی که در هربار مسواک زدن استفاده می شود بسیار مهم است.

چقدر خمیر دندان بزنیم؟ در تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردهای تبلیغاتی خمیردندان‌ها که روزمره دیده میشود همیشه شاهد استفاده یک خط کامل خمیردندان در کل سطح مسواک هستیم.

اما واقعا چه میزان خمیردندان بزنیم؟

طبق مقالات و انجمن دندانپزشکی ترمیمی مقدار مناسب خمیر‌دندان برای افراد بالای ۳ سال به اندازه یک نخود است. «تبلیغات تجاری به شما دروغ می‌گویند چقدر خمیر دندان بزنیم؟ نیازی به استفاده از آن‌قدر خمیردندان نیست.

مقدار خمیر دندان مصرفی در کودکان چقدر باید باشد؟

‌با توجه به تحقیقات انجمن دندانپزشکی ترمیمی مقدار مناسب خمیردندان برای افراد بالای ۳ سال به اندازه یک نخود است.اما این موضوع در مورد کودکان متفاوت است. حتی یک نخود خمیردندان هم برای مسواک زذن کودکان زیاد می باشد. قبل ۳ سالگی باید در حد smear یا اصطلاحا دانه برنج باشد.
‌ مقدار زیاد استفاده از خمیردندان ممکن است مقداری از آن را ببلعند و در موارد شدید دچار بیاری زیبایی فلوئوروزیس یعنی لکه‎ های قهوهای بر روی دندانها شود.

اگر فلوراید که از ترکیبات مهم خمیردندان‌هاست به مقدار زیاد خورده شود، می‌تواند باعث ایجاد نوعی بیماری زیبایی به نام فلوئوروزیس دندانی در دندان‌های در حال رشد شود. پیامد‌های زیبایی این بیماری از تغییر رنگ خفیف به صورت لکه‌های زرد و قهوه‌ای تا حفره‌های آشکار در دندان‌ها متغیر است. با این حال، استفاده از خمیر‌دندان حاوی فلوراید در پیشگیری از پوسیدگی دندان بسیار مهم می باشد.

در یک مقاله مروری که در سال ۱۳۹۸، ۹۶ مطالعه که در حدود ۶۰ سال منتشر شده بودند را مورد بررسی قرار گرفته شد، محققان دریافتند که غلظت مناسب فلوراید به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک زیادی دارد. در حالی که استفاده از خمیردندان بدون یا با سطح پایین فلوراید این اثربخشی را نداشته است.

مطالب بیشتر
کامپوزیت دندان اقساطی

دکتر مسعود شاه حسینی

 

همچنین طبق مقالات انجمن دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی «مقدار توصیه شده خمیر‌دندان برای بزرگسالان به اندازه یک نخود روی یک مسواک با سری نرم یا برقی است.»، استفاده کم خمیردندان می‌تواند به همان اندازه بد باشد که استفاده بیش از حد آن، زیرا دندان‌های شما از مزایای محافظتی کامل فلوراید برخوردار نیستند.انجمن دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی نیز با این اظهارنظر موافق است و می‌گوید: «مشکل استفاده از خمیر‌دندان خیلی کم این است که ممکن است سورفکتانت کافی برای ایجاد حباب‌هایی که به تمیز کردن جرم از سطح دندان کمک می‌کند و همچنین فلوراید کافی برای محافظت از دندان‌ها مصرف نشود.»

نکته دیگری که متخصصان توصیه می‌کنند این است که وقتی دندان‌های خود را مسواک می‌زنید، باید خمیردندان اضافی را از دهان خارج کنید و دهان خود را با آب نشویید. این به این دلیل است که فلوراید موجود در خمیر‌دندان زمان می‌برد تا روی دندان‌های شما اثر بگذارد.

 

استفاده از دهانشویه

اگر دوست دارید از دهانشویه به‌عنوان بخشی از برنامه بهداشت دهان‌تان استفاده کنید، توصیه می‌شود از دهانشویه‌ای استفاده کنید که حاوی فلوراید، در زمانی متفاوت از مسواک‌زدن باشد، زیرا این کار میزان قرار گرفتن در معرض فلوراید را بیشتر میکند. همچنین جهت تصمیم‌گیری در مورد این که از کدام نوع دهانشویه استفاده کنید، از دندانپزشک خود مشاوره بگیرید.»

انجمن دندانپزشکی ایالات متحده (ADA) دهانشویه را برای کسانی که می‌خواهند بخش‌هایی از دندان‌ها و محیط دهان که دسترسی به آن‌ها با مسواک سخت است پاکسازی کنند، توصیه می‌کند. این انجمن دهانشویه‌ها را به دو دسته مختلف تقسیم می‌کند: زیبایی و درمانی.

مطالب بیشتر
کامپوزیت دندان افتاده

چقدر خمیر دندان بزنیم؟

دهانشویه زیبایی بوی بد دهان را موقتا از بین می‌برد و طعم دهان شما را خوشبو می‌کند. دهانشویه‌های درمانی علاوه بر این کارکرد، کار‌های دیگری نیز انجام می‌دهد، مانند مبارزه با پلاک، کشتن باکتری‌ها یا مبارزه با بیماری لثه. استفاده از دهانشویه برای کودکان کمتر از شش سال توصیه نمی‌شود.

چند نکته مهم برای مسواک زدن

  • خمیر دندان مناسب کنید

به دنبال خمیر دندانی باشید که حاوی فلوراید باشد چرا که این نوع خمیردندان ها به قوی تر شدن و محافظت از دندان هایتان در برابر پوسیدگی کمک می کنند.

  • به طور صحیح مسواک بزنید

استفاده از حرکت عقب و جلو، باعث می شود که لثه ها پس روی کنند و لذا ریشه دندان آشکار شده و دندان ها حساس شوند.

  • زبانتان را از یاد نبرید

مسواک زدن زبان می تواند باکتری هایی ایجاد کننده بو را که به نوبه خود باعث بوی بد دهان می شوند نابود کند.

  • استفاده از نخ دندان

این مرحله اغلب نادیده گرفته می شود، اما در واقع یک مرحله ضروری است. غذا می تواند بین دندان ها گیر کند و لذا تنها با مسواک زدن نمی توان آن ها را ار بین برد. بنابراین استفاده از نخ دندان حداقل یک بار در روز لازم است.

  • به طور مرتب مسواک خود را تعویض کنید

مردم معمولا فراموش می کنند که مسواک شان را تعویض نمایند، اما این کار باید هر سه تا چهار ماه انجام شود.

کلام آخر:

علاوه بر داشتن لبخندی زیبا و سالم، بهداشت دهان و دندان می تواند سلامت عمومی را نیز بهبود بخشد.

دکتر مسعود شاه حسینی 😊

با ما در سپیدار بمانید.

دکتر مسعود شاه حسینی

نظر سنجی

مطالب بعدی در باره چه موضوعی باشد.
4.4/5 - (14 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *