عوارض کاشت ایمپلنت دندان

عوارض ایمپلنت دندان و پیشگیری از آن

عوارض ایمپلنت

معایب کاشت ایمپلنت ممکن میباشد نسبت به شرایط بیمار، مشکلاتی را برای وی ایجاد نماید ولی این مشکلات روی این حقیقت که کاشت دندان به شیوه ایمپلنت  در دندانپزشکی شبانه روزی سپیدار راهکار فوق‌العاده‌ای برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته میباشد؛ تاثیری نمی گذارد. عارضه ها جانبی ایمپلنت دندان بخشی از روند معالجه آن می باشند بنابراین جای هیچ گونه نگرانی هنگام مشاهده علائمی مانند کبودی، حس درد یا این که حتی خون ریزی خفیف بعد از انجام ایمپلنت وجود ندارد. بلکه این عارضه ها جانبی ایمپلنت دندان طی بازه کوتاهی از بین خواهد رفت. در مجموع می توان اظهار‌کرد معایب ایمپلنت دندان نسبت به روشهای دیگر جایگزین کردن دندان از دست رفته چندان جدی نیست. اما می توان معایب زیر را در مقایسه با روشهای دیگر مانند بریج دندان سنتی برای کاشت دندان به روش ایمپلنت برشمرد.

1. نیاز به جراحی های مختلف

انجام فعالیت جراحی و فرایند قبل و بعد برای بیمار فرایندی ناگوار اضطراب آور و دردناک میباشد. در زمان روند کاشت ایمپلنت، نیاز به جراحی مختصری برای سوراخ کردن استخوان فک به منظور کاشت ایمپلنت و بعد از جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک نیز نیاز به جراحی دیگری برای برداشتن لثه و قرار دادن اباتمنت میباشد. البته دندانپزشکان این اعتقاد و باور را به شما می‌دهند که حین انجام فعالیت جراحی کاشت ایمپلنت احساس ناراحتی تان حتی نسبت به عصب کشی یا این که کشیدن دندان کمتر باشد. از لحاظ بیماران انجام عمل جراحی کاشت ایمپلنت به طور تقریبً در توان پر کردن دندان میباشد و فرصت مورد نیاز برای انجام این فعالیت جراحی مختصر نیز حدود ۱۰ دقیقه میباشد.

از سایر معایب کاشت ایمپلنت این میباشد که بسته به شرایط مریض ممکن میباشد نیاز به جراحی های دیگری قبل از کاشت ایمپلنت باشد. مثلا در صورتیکه تراکم استخوان شخص کافی نباشد بایستی قبل از اقدام به کاشت ایمپلنت، جراحی پیوند استخوان انجام میگیرد و همینطور درصورتی که کاشت ایمپلنت در فک بالا ایفا گیرد ممکن است نیاز به عمل جراحی برای لیفت سینوس باشد.

1. خطرات و عوارض جانبی به دلیل انجام عمل جراحی

انجام عمل جراحی همواره با خطراتی برای مریض همراه است . مریض بعداز عمل جراحی ایمپلنت دندان احتمالا تا چند روز احساس، درد، ورم، کبودی و ناراحتی را خواهد داشت. همینطور درصورتی که که نیاز به کاشت بیشتر از یک دندان در دهان باشد معمولاً دندانپزشکان از بی حسی موضعی یا این که بیهوشی کامل در بیمارستان برای مریض استفاده میکنند که ممکن میباشد عوارض جانبی زیادی برای شخص داشته باشد.

کاشت ایمپلنت دندان افراد دیابتی

عوارض ایمپلنت دندان به صورت شایع چیست ؟

عوارض ایمپلنت دندان ممکن است بعد جراحی یا در بلند مدت رخ دهند اما باید گفته شود که این عوارض بسیار نادر هستند و شایع ترین آنها شامل شکست درمان ایمپلنت – درد بعد جراحی – ورم – خونریزی و لق شدن روکش می باشد.

انواع عوارض ایمپلنت

عوارض ایمپلنت به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند :

• عوارض چند روز ابتدایی
  • عوارض دراز مدت ایمپلنت

جهت مشاور و ویزیت رایگان با شماره تماس09120824801 میتواتید تماس و با در واتساپ بصورت مستقیم با دندانپرشک  در ارتباط باشید.

پیشگیری از عوارض ایمپلنت

به طور کلی می توان بسیاری از عوارض ایمپلنت دندان را با رعایت نکات پیشگیری از وقوع آن ها جلوگیری کرد. پیشنهاد می شوند ، نکاتی که در ادامه گفته می شود حتما جدی بگیرید تا دچار عوارض ایمپلنت دندان نشوید.

انتخاب متخصص ایمپلنت با تجربه
کاشت صحیح و اصولی ایمپلنت از بسیاری از عوارض پیشگیری میکند
استفاده از ایمپلنت خوب و با کیفیت
ایمپلنت استاندارد و با کیفیت به خوبی با استخوان جوش خورده و سازگازی بالایی با بدن انسان دارد.
رعایت نکات و مراقبت های ایمپلنت
ایمپلنت همانند دندان طبیعی نیاز به مراقبت دارد و با مراقبت های دهان و دندان می توان عمر ایمپلنت ها را افزایش داد.
در جریان گذاشتن پزشک در مورد بیماری ها ، حساسیت ها و داروهای مصرفی
در صورتی که دچار بیماری های خاص هستید یا از داروهای خاصی استفاده می کنید حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.
قطع یا کاهش مصرف دخانیات

سیگار و مصرف دخانیات ممکن است سبب ایجاد عفونت در ایمپلنت دندان بشود و بهتر است مصرف آن را قطع یا کاهش دهید.

جهت مشاور و ویزیت رایگان با شماره تماس 09120824801میتواتید تماس و با در واتساپ بصورت مستقیم با دندانپرشک  در ارتباط باشید.

عوامل پس زدن و عفونت ایمپلنت

• مصرف دخانیات و سیگار و اعتیاد
  • بیماری های اعم از دیابت و پوکی استخوان و شیمی درمانی
  • بیماری های پریو ( لثه )
  • عادت های رفتاری مانند دندان قروچه
  • کاشت اشتباه
قالبگیری دیجیتال دندان شرق تهران

بعد از لق شدن ایمپلنت دندان چه کنیم ؟

اگر حس می کنید ، پایه ایمپلنت آسیب دیده است ، از جویدن غذا با ایمپلنت خود خودداری فرمایید و از دهانشویه برای جلوگیری از عفونت استفاده کنید.

در صورتی که بخشی از ایمپلنت شما به علت لق شدن افتاد ، قطعه را نگهدارید و به پیش پزشک مراجعه کنید.

احتیاج به نگرانی شدید وجود ندارد ، چون اغلب به علت شل شدن اباتمنت یا روکش ایمپلنت است. اما در هر صورت با پزشک خود تماس بگیرید و به پیش او مراجعه کنید.

عوارض ایمپلنت توسط افراد غیر متخصص

• آسیب به اعصاب فک
  • آسیب به استخوان
  • کاشت شل
  • مشکلات برای سینوس

جهت مشاور و ویزیت رایگان با شماره تماس 09120824801 میتواتید تماس و با در واتساپ بصورت مستقیم با دندانپرشک  در ارتباط باشید.

در صورت بروز عوارض ایمپلنت چه کنیم ؟

اگر شما دچار عوارض گفته شده در مقاله هستید ، بهترین کار این است با پزشک خود مشورت کنید و مشکل را به اعلام کنید و در صورت نیاز به پزشک از شما می خواهد برای بررسی عوارض مطب مراجعه کنید. برای مقابله با عوارض می توانید از نکات زیر استفاده کنید.

درد ایمپلنت دندان

در صورت دچار درد شدیدی هستید ، حتما از مسکن های تجویز شده پزشک استفاده کنید .

خونریزی بعد ایمپلنت

اگر خونریزی ضعیفی وجود دارد ، برای کاهش آن می توانید از گاز استریل کمک بگیرید . گاز استریل رو بر روی محل ایمپلنت قرار دهید و بر روی آن فشار دهید تا خونریزی کاهش پیدا کند.

خونریزی شدید

در صورت خونریزی شدید به پیش دکتر خود مراجعه کنید.

شل شدن پایه ایمپلنت

در صورت شل شدن پایه حتما به پیش پزشک مراجعه کنید.

ورم بعد ایمپلنت

در صورت وجود ورم ، می توانید آب نمک قرقره کنید و از کمپرس آب گرم استفاده کنید.

عوارض دراز مدت ایمپلنت

اینگونه عوارض در دراز مدت ممکن است اتفاق بیفتد و در صورت وجود این عوارض باید به پیش متخصص مراجعه کنید . همچنین این عوارض برای همه افراد اتفاق نمی افتد و بستگی به وضعیت جسمانی ، برند ایمپلنت و دندانپزشک شما دارد.

قالبگیری دیجیتال دندان: 09120824801

شکستگی بدنه ایمپلنت

در صورت وارد آمدن فشار بسیار زیاد یا نامناسب کار گذاشته شدن روکش بر روی ایمپلنت احتمال شکستگی آن وجود دارد ، نامناسب کار گذاشته شدن پروتز باعث می شود که فشار به میزان مناسب بین همه قسمت ها پخش نشود و همین منجر به شکستن ایمپلنت می شود.

لق شدن روکش

این لق شدن از آنجایی که ممکن است در نواحی متفاوتی از ایمپلنت اتفاق بیافتد ، دلایل متفاوتی نیز خواهد داشت. اگر قسمت پایه آن لق شود ، به علت جوش نخوردن مناسب پایه ایمپلنت با لثه است که این احتمال نیز وجود دارد که پایه از ابتدا کج در لثه کاشته شده باشد.

در این صورت پایه باید دوباره به صورت کامل خارج شود و دوباره قرار داده شود. یکی دیگر از لق شدگی ها مربوط به قسمت پروتز یا تاج خواهد بود که علت آن استفاده از چسب های موقت است که ممکن است در صورت حرکات نامناسب دهان در هنگام جویدن باعث کم شدن چسبندگی و در نهایت لقی و جدا شدن آن شود که باید توسط دندان پزشک دوباره متصل شود.

از دیگر موارد لقی می توان به لق شدن پیچ متصل کننده پایه به پروتز نام برد. که علت آن می تواند مواردی نظیر استفاده از ایمپلنت های ارزان قیمت و یا قطعات نامناسب و ناهمخوان و یا نیرو های نامناسب و بیش از اندازه معمول باشد.

افتادن روکش ایمپلنت

از آنجایی که روکش های ایمپلنت ها در ابتدا با چسب چسبیده می شود ، امکان افتادن آنها وجود دارد که در صورت افتادن باید برای نصب مجدد به دندان پزشک مراجعه نمایید. در صورت

شکستگی پروتز

در صورت فشار بیش از اندازه به قسمت روکش که ممکن است عواملی مانند دندان قروچه یا گاز زدن به چیز های سفت و سخت عامل آن باشند ، احتمال شکستگی روکش یا پروتز وجود دارد.

لق شدن ایمپلنت

به علت فشار از جانب ایمپلنت ، امکان لق شدن دندان جانبی وجود دارد که هرچند خفیف بوده اما در هر صورت عارضه به حساب می آید.

کامپوزیت دندان اقساطی

امکان بروز عفونت

عفونت همواره گریبانگیر زخم ها و عمل های جراحی بوده است. پس بهتر است که با رعایت همه نکات بهداشتی امکان بروز عفونت را به حداقل میزان ممکن برسانید. مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت بسیار مهم بوده و از بروز بسیاری از عوارض جلوگیری به عمل می آورد .

عوارض درمان های مکمل ایمپلنت

برای انجام درمان ایمپلنت ممکن است به درمان هایی مانند سینوس لیفت ، پیوند استخوان و کشیدن دندان نیاز شوند و هر کدام از این درمان های دارای مراقبت های مخصوص به خود می باشند و همچنین در مواقعی نادر ممکن است این درمان ها عوارض مخصوص به خود را داشته باشند.

در درمان سینوس لیفت ، به علت تحلیل استخوان ممکن است سینوس ها پیشروی کرده و قطر استخوان برای کاهش ایمپلنت کم باشد. پزشک با بالا دادن سینوس ، پیوند استخوان در این ناحیه قطر استخوان را افزایش می دهد. بعد از انجام درمان باید چند ماه صبر کند تا بتواند ایمپلنت انجام دهد و ممکن است دارای برخی عوارض باشد که در مقاله سینوس لیفت به طور کامل اشاره شده است.

عوارض سینوس لیفت ایمپلنت

سینوس لیفت اصولا دارای عوارض خاصی نمی باشد و دارای عوارض خفیفی می باشد که احتیاج به نگرانی ندارد. شما بعد از عمل سینوس لیفت ممکن است دارای درد باشید که طبیعی است و می توانید از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید.

همچنین ممکن است دارای خونریزی در ناحیه سینوس لیفت بشوید که ترکیب از اب دهان و خون است و برای کمتر شدن آن از چای کیسه ای به مدت 15 دقیقه استفاده کنید.

عوارضی که ممکن است بعد از انجام سینوس لیفت رخ دهد این است که پزشک به سینوس ها آسیبی وارد کند و این عوارض خیلی کم رخ می دهد. همچنین بعد از انجام عمل سینوس لیفت به علت جوش خوردن پیوند استخوان ، باید از عطسه جلوگیری کنید.

دندانپزشکی شبانه روری سپیدار همه روزه حتی جمعه ها و ایام تعطیل  از ساعت 9 صبح تا 12 شب اماده ارایه تمانی خدمات دندانپرشکی میباشد.

1.7/5 - (3 امتیاز)