4.6/5 - (31 امتیاز)

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

پیرامون مطالب گذشته در مورد ایمپلنت دندانی در این مقاله میخواهیم در مورد پیوند استخوان در ایمپلنت دندان صحبت کنیم

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان چیست؟

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان به منظور بازسازی استخوان تخریب شده دندان به علت بیماری پریودنتال است.پیوند استخوان در ایمپلنت دندان زمینه را برای رشد مجدد استخوان و بازگرداندن ثبات به آن‌ها فراهم می‌کند. به این عمل جراحی بازسازی استخوان می‌گویند.

همچنین  شما عزیزان می توانید قیمت ایمپلنت دندان در تهران ومشاوره پیوند استخوان در ایمپلنت دندان در دندانپزشکی شبانه روري سپیدارمراجعه نمایید.  دندانپزشکی شبانه روري سپیدار  از به روز ترین روش های کاشت دندان برای بیماران استفاده می کنند. کاشت ایمپلنت بدون جراحی و درد یکی از این روش ها بوده که در دندانپزشکی سپیدار ارایه می شود.

روش‌های انجام پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

 لیفت سینوس: از جراحی لیفت سینوس به منظور برطرف نمودن تحلیل استخوان عمودی دندان‌های فک بالا استفاده می­‌شود. در واقع در این جراحی به استخوان فک بالا میزان قابل توجهی استخوان پیوند داده می­‌شود. لازم است بدانید که سینوس یک حفره در قسمت بالای فک است که متصل به مجرای تنفسی بینی است و به همین دلیل گاهی به این جراحی، عمل تقویت سینوس نیز گفته می‌شود.

افزایش ریج: در این روش پیوند استخوان دندان، مقداری استخوان به ارتفاع و یا به پهنای استخوان اضافه می‌شود. زیرا تحلیل استخوان فک باعث می‌شود که ارتفاع و عرض استخوان فک توانایی لازم را برای حفظ و نگهداری ایمپلنت دندان را نداشته باشد و با استفاده از افزایش ریج می‌توان تراکم استخوان فک را تا میزان قابل توجهی افزایش داد و برای انجام ایمپلنت فک را آماده نمود.

پیوند استخوان ایمپلنت دندان چیست؟

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان کیفیت و کمیت استخوان فک از جمله عوامل مؤثر در موفقیت طرح درمان ایمپلنت دندان می باشد. از دست دادن استخوان و یا به اصطلاح تحلیل استخوان های نگهدارنده دندان ها منجر به لق شدن دندان ها و در نتیجه از دست دادن دندان ها می گردد. زیرا با تحلیل استخوان، استخوان کافی برای نگهداری دندان ها وجود نخواهد داشت. تحلیل استخوان معمولا به دنبال بیماری های حاد لثه، عفونت های حاد، پوکی استخوان، دیابت نوع دوم و از دست دادن طولانی مدت دندان ها رخ می دهد.

از آنجایی که استخوان در دندان، نقش نگهدارنده پایه ایمپلنت را دارد، استخوان فک از جمله عوامل موثر در موفقیت طرح درمان ایمپلنت های دندانی می باشد. با توجه به آنکه رشد مجدد استخوان تحلیل رفته امر دشواری می باشد، در حال حاضر متداول ترین روش جهت اعاده وضعیت مطلوب استخوان، پیوند استخوان است. برای این منظور، در درمان ایمپلنت، می توان از روش های مختلفی که در ادامه توضیح داده شده اند بهره جست.

 

راه جلوگیری از تحلیل استخوان

یکی از عوامل تحلیل استخوان فک ، عفونت لثه است . عفونت و التهاب لثه را در مراحل اولیه به خوبی با جرم گیری و کورتاژ می توان کنترل کرد و نتیجه درمان کاهش خونریزی لثه یا حذف آن و بهبود فرم و بازگشت رنگ طبیعی این بافت (صورتی کم رنگ) است . در مراحل پیشرفته احتمالا نیاز به جراحی های لثه می باشد که در طی جراحی بافت های التهابی حذف و باکتری ها از سطح ریشه دندان پاک می شوند تا از تخریب بیشتر بافت های استخوانی اطراف دندان جلوگیری شود.

از دلایل دیگر تحلیل استخوان فک کشیدن دندان می باشد برای جلوگیری از این اتفاق راه های گوناگونی وجود دارد از جمله مراقبت از استخوان فک حین کشیدن دندان ، حفظ حفره دندان کشیده شده به کمک مواد پیوندی و کاشت ایمپلنت .

در چه مواردی من نیاز به پیوند استخوان در ایمپلنت دندان دارم ؟

برای کاشت ایمپلنت نیاز به استخوان با حجم کافی است . استخوان باید از نظر ارتفاع، پهنا و شکل سه بعدی به گونه باشد که بتوان ایمپلنت با ابعاد مناسب در آن جای داد . به کمک تصویر برداری سه بعدی که CBCT نامیده می شود شکل و ابعاد استخوان مشخص می شود . گاهی میزان استخوان در بعد افقی کمبود دارد گاهی عمودی و در مواردی هم هر دو بعد مشکل دارد . در این موارد باید به طریقی کمبود استخوان جبران گردد روش ها و مواد پیوندی مختلفی برای این کار وجود دارد که بر حسب میزان ، شکل و حجم مشکل انتخاب می گردند.

در صورت کاشت ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان آیا باز هم نیاز به پیوند استخوان می باشد؟

بستگی به شکل و ابعاد حفره دندان کشیده شده و موقعیت دندان دارد در هر حال اگر میزان استخوان ساپورت کننده ایمپلنت پس از کاشت ایمپلنت کم باشد و یا حفره دندان کشیده شده برزگ باشد بطوری که پس از کاشت ایمپلنت بین ایمپلنت کاشته شده و استخوان خالی باقی بماند استفاده از مواد پیوندی اجتناب ناپذیر است

 

دکتر مسعود شاه حسینی

انواع روش‌ها یپیوند استخوان در ایمپلنت دندان

اتوگرافت

با عمل پیوند استخوان، نصب ایمپلنت دندان حتی در موارد شدید تحلیل استخوان امکان‌پذیر است. اتوگرافت روشی با استاندارد طلایی به شمار می‌آید. این روش شامل پیوند بافت از بدن بیمار به بخش دیگری از بدن خود است. در عمل پیوند استخوان با روش اتوگرافت، استخوان پیوندی از بدن خود فرد گرفته شده و در منطقه دریافت‌کننده قرار می‌گیرد. بالاترین نرخ موفقیت پیوند استخوان با روش اتوگرافت به دست می‌آید، زیرا در این روش از بافت زنده همراه با سلول‌های سالم و دست نخورده آن استفاده می‌شود. تنها عیب اتوگرافت این است که بافت پیوندی از محل ثانویه در بدن گرفته می‌شود که این به معنای احتمال بیماری بیشتر و انجام عمل جراحی پیچیده‌تری است. در اکثر موارد پیوند مربوط به ایمپلنت‌های دندانی می‌توان از بخش دیگری از فک (به عنوان مثال، چانه و یا بخش‌های‌ عقبی فک) به عنوان محل اهدای پیوند استفاده کرد.

آلوگرافت

آلوگرافت به معنی پیوند اعضای یک گونه (به عنوان مثال، انسانی به انسان دیگر) اما با ترکیب ژنتیکی غیر یکسان است. منبع استخوان پیوندی معمولاً استخوان جسد است و در مقادیر زیاد در دسترس می‌باشد. با این حال این استخوان باید تحت یک سری مراحل آماده‌سازی مختلفی قرار گیرد تا بتواند واکنش سیستم دفاعی بدن گیرنده را خنثی کرده و از آلودگی متقابل ناشی از بیماری میزبان در امان بماند. این مراحل آماده‌سازی شامل تابش پرتو، خشک کردن انجمادی، اسید شویی و دیگر عملیات شیمیایی است. پس از آن، پردازش استخوان احتمال هرگونه عفونت متقابل را کاملاً از بین می‌برد.

زنوگرافت

زنوگرافت به عنوان پیوند بافت بین دو گونه مختلف (به عنوان مثال استخوان گاو) تعریف شده است. بانک بافت معمولاً مواد پیوندی را انتخاب می‌کند، زیرا در مقایسه با استخراج بافت استخوان از مبدأ انسان، استخراج مقادیر بزرگ‌تر استخوان دارای یک میکروساختار خاص (که یک عامل مهم برای رشد استخوان است) امکان‌پذیر است.

آلو پلاست

آلوپلاست شامل هر گونه گرافت مصنوعی است که منشاء حیوانی یا انسانی ندارد. در ایمپلنتولوژی دهان این مواد معمولاً شامل هیدروکسی آپاتیت و یا فرمول‌های مشتق از آن می‌باشد. هر یک از مواد پیوند استخوان معمولاً با یک هدف یا مزیت خاص تولید می‌‌شود. برخی ادعاها توسط بانک بافت پیوندی در مورد مواد پیوند استخوان خاصی به صورت پودر استخوان مطرح شده است، اما تحقیقات مستقل باید صحت این ادعاها را بررسی کند. معمولاً هدف اصلی استفاده از سه نوع مواد پیوندی فوق‌الذکر اجتناب از انجام یک عمل جراحی ثانویه برای برداشت استخوان پیوندی از بدن خود بیمار (اتوژن) است. جراح بر اساس نیازهای فردی شما و جدیدترین تحقیقات موجود در این زمینه، نوع مواد پیوندی استخوان را برای شما انتخاب خواهد کرد.

آیایپیوند استخوان در ایمپلنت دندانبر طول درمان تأثیر گذار است؟

اگر شما نیاز به پیوند استخوان داشته باشید، طول مدت درمان شما افزایش خواهد یافت. با این حال، هنگامی که پیوند استخوان با موفقیت انجام شود، نتیجه ایمپلنت دندان را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. استفاده از این روش در دندان‌های جلویی می‌تواند نتایج زیبایی چشمگیری داشته باشد. پیوند استخوان نیازمند مهارت قابل توجهی بوده و اغلب پیچیده‌تر از ایمپلنت دندان است. در برخی شرایط بعضی از دندانپزشکان ایمپلنت دندان همراه با پیوند استخوان را با نصب یک غشای محافظ دائمی توصیه می‌کنند. با این کار مدت زمان درمان به‌طور قابل توجهی کاهش یافته و نتایجی که با روشهای دیگر به سختی بدست می‌آید، می‌توان کسب کرد. با این حال، بسیاری از جراحان هنوز هم انجام پیوند استخوان را به عنوان یک مرحله مجزا ترجیح می‌دهند، به این ترتیب ایمپلنت تنها زمانی نصب می‌شود که عمل پیوند استخوان موفقیت آمیز باشد.

 

دکتر مسعود شاه حسینی

سوالات متداول

چرا قبل از کاشت ایمپلنت دندان باید پیوند استخوان دندان انجام داد؟

تمام افرادی که میخواهند ایمپلنت بکارند نیازی به این عمل ندارند. مثلا افرادی که بلافاصله دندان میکشند و جراحی برایشان انجام می شود  معمولا نیازی به پیوند ندارند. حتی اغلب افرادی که چند ماه پیش دندان کشیده اند عملی برای حمایت و پشتیبانی استخوان انجام نمی دهند. بیشتر آن دسته از افرادی که سال هاست دندانی از دست داده اند و میخواهند با ایمپلنت جای آن را پر کنند پیوند در نظر گرفته می شود.

هزینه پیوند استخوان دندان چقدر است؟

هزینه های پیوند استخوان دندان می تواند بسیار متفاوت باشد. پیچیدگی روش و مواد مورد استفاده دو عامل اصلی تأثیرگذار بر هزینه هستند. برای اطلاع از هزینه پیوند استخوان می  توانید  جهت مشاوره به کلینیک دندانپزشکی سپیدار مراجعه کنید.

آیا پیوند استخوان دردناک هست؟

درمان پیوند استخوان بر خلاف نامی که دارد درمان دردناکی نبوده و با بی حسی های معمول جراحی توسط متخصص جراحی فک و صورت انجام می گردد. و با استفاده از پودر استخوان و روکشی به نام ممبرین ناحیه تحت درمان پوشانده شده و جهت درمان ایمپلنت آماده می گردد.و در نهایت استفاده از لیزر جهت کاهش درد، عفونت و عوارض جانبی دوران نقاهت بسیار کاهش یافته و چنانچه بیمار احساس درد داشته باشد با استفاده از مسکن درد کاهش یافته و اذیت کننده نخواهد بود.

نحوه تزریق پودر استخوان در لثه چگونه است؟

پودر استخوان  با سرم فیزیولوژی مخلوط شده و به حالت خمیری شکل روی محل تحت درمان قرار میگیرد. بسته به شرایط دندان و تشخیص متخصص گاهی نیاز به ممبرین برای پوشاندن سطح پودر و جدا کردن آن از تماس با لثه داریم.

چرا انجام پیوند استخوان ایمپلنت ضروری است؟

سیگار کشیدن منع مطلق ایمپلنت محسوب نمیشود ولی جهت افزایش شانس موفقیت درملن ایمپلنت مصرف آن به شدت کاهش یابد.

خطرات و عوارض جانبی روش پیوند استخوان دندان

از عوارض جانبی که ممکن است بلافاصله بعد از پیوند استخوان برای ایمپلنت با آن‌ها مواجه شوید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تورم
  • بی‌حسی حاد در اثر استفاده از داروهای بی‌حسی موضعی
  • درد
  • خونریزی لثه
  • خونریزی بینی به‌دلیل آسیب به غشای سینوس در طی جراحی لیفت
میزان موفقیت ایمپلنت چقدر است؟

به علت اینکه هزینه ها بصورت دلاری می باشد ولی در دندانپزشکی سپیدار بصورت اقساطی و با شرایط ویژه در خدمت مراجعه کنندگان عزیز هستیم.

در چه صورت ایمپلنت رو نمی توان انجام داد؟

بر اساس مقالات موفقیت 15 ساله 99 درصد دارد اما اگر فرد در دوران زندگی دچار دیابت ، بیماری های سرطانی و بیماری های استخوانی مانند پوکی استخوان نشوند و همچنین بهداشت قوی را رعایت کند  تقریبا میتوان گفت که بصورت مادم العمر می ماند.

علت هزینه های بالای ایمپلنت در مقایسه با سایر درمانهای دندانپزشکی (در کشور ما) چیست؟

درصورتی که بیمار استخوان کافی نداشته باشد.

آیا ممکن است بدن ایمپلنت را پس بزند؟

بله می تواند پس بزند درمان ایمپلنت مثل پیوند اعضا می ماند با این تفاوت که در پیوند اعضا سیستم ایمنی را با داروهای شیمیایی سیسیتم ایمنی بدن بیمار را ضعیف میکنیم در حالی که در درمان ایمپلنت سیستم ایمینی بدن را ضعیف نمیکنیم.و منتهی چون ایمپلنت از جنس تیتانیوم است و تیتانیوم یک عنصر خننثی هست لذا شانس اینکه بدن این جسم خنثی را بیگانه تلقی کند و باعث پس زدن ایمپلنت شود ضعیف است.

از کجا بدانم کلینیک شبانه روزی سپیدار بهترین است؟

گذاشتن ایمپلنت دندان یک تصمیم بزرگ است و نیازمند تحقیقات است و باید مطمئن باشید بهترین کیفیت با قیمت مناسب را دریافت می‌کنید و کلینیک دندانپزشکی سپیدار از این نظر معروف است. ما فقط ایمپلنت‌های باکیفیت استفاده می‌کنیم و ما معتقدیم که خدمت ما به بیماران باعث شده که آن‌ها کلینیک ما را انتخاب کنند.

دیگر سوالات

آیا ایمپلنت مشابه دندان واقعی است؟

ایمپلنتها هم ظاهری شبیه دندانهای واقعی دارند و هم عملکردی مشابه دندان طبیعی.

اگر استخوان فک ضعیف باشد و یا کافی نباشد باز هم میتوان از ایمپلنت استفاده نمود؟

اگر چنین مشکلی وجود داشته باشد قبل از قرارگیری ایمپلنت، استخوان محل مورد نظر با مواد استخوانی تقویت میگردد.

دندان خود را با آمالگام پر کردهام اما به تدریج تغییر رنگ داده است چرا؟

آمالگام پس از مدتی تغییر رنگ داده و این امر طبیعی است و حتی سایهی آن روی دندان نباید با پوسیدگی اشتباه گرفته شود.

آیا مادهی پرکردنی دندان را میتوان تعویض نمود؟

بله کامپوزیت و آمالگام که برای پر کردن و ترمیم دندانها مورد استفاده قرار میگیرند قابلیت تعویض دارند.

پر کردن دندان با مواد موجود تا چه اندازه دوام دارند؟

معمولا بین 3 تا 7 سال دوام دارند اما نیاز به چکاپ هر ساله وجود دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + هجده =