Rate this post

پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان

 

امروز با موضوعات مهمی از دندانپزشکی اطفال در ارتباط با پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان ۶_ ۱۲ سال عزیزمان در خدمتتون هستم. این عزیزان اهسته اهسته دوره کودکی خود را پشت سر میگذارند و وارد دوره تازه ای از زندگی تحت عنوان دوره نوجوانی می شوند.که ظاهر و زیبایی هم از نظر صورت و هم دندان ها به افتاد دوره نوجوانی بسیار برایشان مهم می شود و حتی درصدی از ان ها گاهی به صورت طولانی در جلوی ایینه به بررسی زیبایی ها می پردازند.

پیشگیری از بیماری  دندانی در این دوره بسیار مهم است.

خب چیکار کنیم؟

راهکارهای خوب و مهم و مفید جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان در این دوره که بهتون پیشنهاد میکنم.

۱-تجویز فلوراید

تجویز فلوراید در این دوره به ۳ دلیل عمده بسیار مهم است.
الف. تاج تعداد زیادی از دندان های دائمی در ادامه تشکیل است

۲-دندان های دائمی خلقی رویش یافته و در خطر ایجاد پوسیدگی است.
۳-مسولیت کودک برای حفظ سلامت دهان زیاد میشود.

فلوراید سیستمیک

بیشترین اثر ضد پوسیدگی دندان، آب حاوی فلوراید در انسان ها در دوره قبل از رویش دندان ها می باشد. لذا تجویز مکمل های سیستمیک فلوراید برای کودکانیکه در خطر بالای پوسیدگی دندان کودکان هستند و در مناطق دارای آب حاوی مقادیر کم فلوراید زندگی میکنند تا رسیدن تا رسیدن به سن ۱۶سالگی توصیه می شود.

فلوراید موضعی

فلوراید موضعی مثل خمیردندان های حاوی فلوراید، دهان شویه های حاوی فلوراید و فلوراید های تغلیظ شده برای مصارف حرفه ای و خانگی منابع تامین فلوراید در کودکان این گروه سنی است.

 استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان اطفال

مصرف ۲ بار در روز، پایه فعالیت های پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان است و به منظور به حداکثر رساندن اثر خمیر دندان های حاوی فلوراید بهتر است بعد از مسواک زدن دهان را شستشو ندهیم.

دهان شویه حاوی فلوراید

رایج ترین دهان شویه حاوی سدیم فلوراید خنثی می باشند.(سدیم فلوراید ٪۵) سدیم فلوراید ۵/۲٪ به صورت هفتگی و ۵٪ به صورت روزانه مصرف می شود که باعث کاهش ۲٠-۴٠ درصدی پوسیدگی دندان کودکان می شود. دهانشویه در کودکان ۱٠سال و بزرگتر موثر تر است.
کودکانی که به علت معلولیت یا هر مشکل دیگری توانایی تُف کردن آب دهان را ندارند کاندیدای مناسب جهت استفاده از دهان شویه نیستند.
ژل های فلوراید تغلیظ شده و وارنیش فلوراید 😊  در بیمارانیکه که ریسک بالای پوسیدگی دندان دارند، هر ۶ماه در مطب انجام می شود ژل APF نوع خانگی
٪/۵به صورت دو بار در روز بسیار موثر است.

 

پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان

مراقبت خانگی در پیشگیری از پوسیدگی دندان اطفال

توصیه مناسب، مسواک زدن دقیق دندان ها با خمیر دندان حاوی فلوراید و ماساژ لثه قبل از خواب همراه با مسواک زدن تکمیلی در ابتدای هر روز است. مسواک های دارای موهای نایلونی نرم بیشتر توصیه می شود. در افراد معلول، مسواک برقی توصیه مناسب تری است. با بزرگ شدن و مستقل شدن کودک، حمام های برای مسواک زدن می شود.

حداقل هفته ای یکبار باید از قرص ها یا محلول های اشکار ساز جهت بررسی نواحی تجمع جرم و پلاک و نقاط اغاز پوسیدگی دندان کودکان استفاده شود. یادمان نرود که نخ دندان نباید فراموش شود.

برنامه غذایی

برنامه غذایی در پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان

بهترین توصیه محدود کردن وعده ها و. ( میان وعده ها) به ۳ تا ۶ وعده و محدود کردن مصرف مواد قندی می باشد.
توصیه به والدین کودک ۶-۱۲ سال برای حذف همه آب نبات ها و شیرینی جات غیر واقع بینانه است. بهترین جایگزین های ممکن مانند شکلات به جای تافی یا مصرف آبنبات و شیرینی فقط بعد از خوردن وعده ها بجای قبل یا میان وعده ها پیشنهاد داده شود. اخرین دستورالعمل ها فقط شیر بدون طعم ۱٪ یا بدون چربی و شیر طعم دار بدون چربی را توصیه میکنند. یک فعالیت مطلوب در بسیاری از کودکان مدرسه ای، جویدن ادامس است بهترین آدامس، آدامس زایلیتول و بدون قند است.
رژیم غذایی در کودکانی که دچار معلولیت هستند باید به صورت پوره و له شده باشد.

درمان پیت و فیشور سلامت پیشگیری از پوسیدگی دندان اطفال

سطوح جونده دندان ها دارای نواحی با عمق زیاد و دسترسی ضعیف تحت عنوان نواحی پیت و فیشور سیلانت می باشد. که نواحی بسیار مستعد جهت آغاز و گسترش پوسیدگی دندان اطفال می باشد. که یکی از راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان سیلانت می باشد. مطالعات اخیر نشان می دهد که تقریبا ۹٠٪ پوسیدگی دندان های کودکان، دندان های دائمی کودکان در نواحی پیت و فیشور سیلانت و ۲/۳ پوسیدگی ها فقط روی سطوح جونده است.
استفاده از سیلانت ها باعث کاهش ۷۶٪ ریسک وقوع پوسیدگی دندان کودکان می شود.

انواع سیلانت ها

۳ نوع ماده به عنوان سیلانت ها استفاده می شود.

1-سیلانت با بیس رزینی (کامپوزیت) قابل قبول ترین ماده

2-سیلانت گلاس آینومری(حاوی فواید هستند)

3-کامپومرها

کدام دسته از کودکان واقعا به سیلانت نیاز دارند؟

فقط کودکانی که در خطر بالای پوسیدگی هستند

پیت و فیشور سیلانت مناسب تر هست یا وارنیش فلوراید؟

بر اساس گایدلاین و دستورالعمل جدید تاثیر پیت و فیشور سیلانت بیشتر از وارنیش فلوراید است و اول باید FSانجام شود بعد وارنیش دندان سن قراردادن پیت و فیشور سیلانتمعمولا سنین ۱٠تا ۱۶ سال زمان مناسب تری برای این درمان است. بطور معمول دندان آسیاب اول و دوم دائمی غیر پوسیده با پیت و فیشور سیلانت عمیق کاندیدای مناسب این درمان می باشد.
یادمان نرود که یکبار قراردادن پیت و فیشور سیلانت محافظت بلند مدت و دائمی ایجاد نمیکند و دندان های نیمه رویش یافته معمولا نیازمند تعمیر یا قرار دهی مجدد سیلانت می باشد.

 

با ما در سپیدار بمانید.

 

منتظر مطالب علمی مفید بعدی ما باشید.

[gravityform id=”3″ title=”true” description=”true”]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =