عصب کشی دیجیتال

عصب کشی یک عمل ریشه درمانی است که در آن خمیر دندانی آسیب دیده از “کانال” ریشه دندان خارج شده، با روش‌های عصب کشی دیجیتال  این کار در کمترین زمان ممکن و با انتخاب بهترین طرح درمان برای دندان آسیب دیده انجام می‌شود .سپس کانال با مواد خاصی پر می‌شود و سپس “ترمیم نهایی” روی دندان قرار داده می‌شود (تاج یا پل دندانی). به زبان ساده، عصب کشی یک عمل دندانی است که بر روی دندانی انجام می‌شود که دیگر نمی‌توان با پر کردن دندان آن را حفظ کرد.

عصب کشی دیجیتال 1

عصب کشی دیجیتال دندان چیست

دندان‌ درد یکی از بیماری‌هایی است که برای هیچ‌کس قابل‌تحمل نیست . استفاده از اسپری ، داروهای تسکین‌دهنده درد ، شستشوی دهان با مواد ضدعفونی‌کننده و … ازجمله روش‌هایی است که هنگام درد دندان می‎توان با آن مقابله کرد. اما این روش‌ها همگی موقتی هستند و باید به دنبال روش بهتری بود . عصب‌کشی دندان یکی از بهترین روش‌ها برای مقابله با درد دندان است . این روش زمانی که دندان‌ها به‌طور وسیعی پوسیده و خراب ‌شده‌اند ، قابل‌استفاده است . این صورت دندان با استفاده از ماده پرکننده ترمیم می‎شود و درصورتی‌که مشکل دیگری در دندان وجود داشته باشد ، دندان‌پزشک آن را برطرف می ‎کند.

عصب کشی دندان یکی از روش های معمول برای درمان عمقی ترین عفونت ها و التهابات داخلی دندان است. این روش به کمک یک دستگاه خاص به نام روتاری انجام می‌شود. دستگاه روتاری یک ابزار قدرتمند است که با حرکت دورانی و ارتعاشی، عصب دندان را به‌طور مؤثری و کامل از داخل کانال ریشه دندان حذف می‌کند.

مراحل عصب‌کشی دیجیتال

چکاپ سالیانه دندان‌ها و هر شش ماه یکبار با مراجعه به دندان‌پزشک کاملا ضروری است. زیرا ممکن است که در طی این مدت دندان‌ها دچار پوسیدگی شوند و شما متوجه این مسئله نشوید. اگر دندان دچار پوسیدگی یا آسیب‌دیدگی شده باشد، باید ابتدا عکس کامل رادیوگرافی از دندان و دهان خود تهیه نمایید تا دندان‌پزشک با توجه به آن بتواند به طور قطعی تشخیص دهد که کدام دندان‌ها دچار پوسیدگی شده و به عصب‌کشی و ترمیم نیاز دارد. این عکس‌ها به خوبی حدود ریشه، وجود یا عدم وجود ضایعات اطراف ریشه و مقدار پوسیدگی را نشان می‌دهد.

برای عصب‌کشی دندان با دستگاه روتاری باید ابتدا پوسیدگی‌های دندان برداشته شوند و یک حفره جهت دسترسی به عصب دندان ایجاد شود تا دندان‌پزشک بتواند به کمک دستگاه اپکس فایندر طول ریشه دندان را مشخص کند. سپس با استفاده از فایل‌های مخصوص دستگاه روتاری ریشه دندان کاملا پاکسازی و تمیز می‌شود و کانال‌های دندان شستشو خواهد شد.

عصب کشی دندان و نحوه انجام آن | دکتر طاهره نوروززاده

مزایای عصب‌کشی دیجیتال دندان

عصب‌کشی دندان به صورت دیجیتال دارای مزیت‌های بسیاری نسبت به روش دستی است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

• در هنگام درمان ریشه به این روش کیفیت کار بسیار بالا است.
  • عصب‌کشی دندان با روتاری دارای دقت خیلی بالایی است.
  • با استفاده از دستگاه روتاری فرایند عصب‎ کشی بسیار راحت و با سرعت بالایی انجام می‌شود، ازاین‌رو بیمار احساس راحت‌تری خواهد داشت.
  • در این روش مقدار دردی را که بیمار پس از درمان ریشه تحمل می‌کند خیلی کمتر از روش‌های دستی است.
  • این دستگاه در حین کار صدای خیلی کمی دارد و بیمار استرس و هیجان کمتری خواهد داشت و می‌تواند با آرامش و اطمینان خاطر آمادگی لازم را برای ادامه درمان پیدا کند. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‎دهد یکی از مهم‌ترین علل ترس افراد از عصب‌کشی دندان ناشی از صدای ناخوشایند دستگاه است.
  • در درمان ریشه با دستگاه روتاری میزان احتمال آسیب دیدن دیواره‌های کانال دندان خیلی کاهش می‌یابد.
  • در این روش ریسک سوراخ‌شدن دندان به حداقل رسیده، زیرا فایل‌هایی که در روتاری استفاده می‌شوند فاقد نوک برنده و تیز هستند.
  • در پایان لازم است که اشاره کنیم فایل‌های چرخشی دستگاه روتاری تاثیری بر موفقیت یا شکست پروسه درمانی ندارد. اما در به حداقل رسیدن آسیب به دندان در عصب‌کشی و یا جلوگیری از آن خیلی موثر هستند.

یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین روش‌های عصب‌کشی دندان ، عصب‌کشی یا درمان ریشه با دستگاه دیجیتالی روتاری اندو می‌باشد.

دستگاه روتاری اندو ، با فایل‌های مخصوصی کار می‌کند که این فایل‌ها با شکل و فرم و جنس خاصی که دارند دقیقاً شکل کانال‌های ریشه را به خود می‌گیرند و عمل درمان ریشه دندان را باکیفیت و دقت بالایی انجام می‌دهند و عصب‌کشی دندان را بسیار دقیق‌تر، بهتر و سهل‌تر می‌سازند.

دستگاه دیجیتالی روتاری به‌جای دست، حرکات ظریف و دقیقی و حتی بهتر و دقیق‌تر از حرکات دست ، در فایل‌ها ایجاد می‌کند و عمل پاک‌سازی و تخلیه کانال‌های ریشه را انجام می‌دهد .

کاربرد دستگاه روتاری در عصب کشی دندان

این دستگاه در درمان ریشه جایگزین روش دستی عصب کش به روش سنتی است.فایل های ” ابزار های فلزی مخصوص تخلیه ریشه دندان ” مخصوص به دستگاه متصل شده و وارد کانال ریشه می شوند و به این صورت ریشه دندان را به سادگی تخلیه می کنند. فایل های روتاری فایل هایی با انعطاف بسیار بالا هستند و فرم کانال های ریشه را به خود میگیرند و به سادگی دبری ها “خورده های دندان” را از داخل کانال ریشه تخلیه می کند و از پک شدن آنها در ریشه ها جلو گیری می کند.

کاهش ترس از دندانپزشکی با دستگاه عصب کشی روتاری

عصب کشی دندان یکی از روش‌های درمانی است که در برخی موارد نیاز به انجام آن وجود دارد. اما برخی افراد از انجام این روش به دلیل ترس و اضطراب خودداری می کنند. ترس از عصب کشی دندان معمولا به دلیل تجربه‌های ناخوشایند قبلی یا شنیدن داستان‌های ترسناک از دیگران است. برخی افراد نگرانی هایی از جمله درد، عفونت، خونریزی یا حتی ازدست دادن دندان خود دارند که می تواند ترس آنها را افزایش دهد.

اما باید توجه داشت که با پیشرفت تکنولوژی در حوزه دندانپزشکی و استفاده از مواد بی دردساز، عمل عصب کشی دندان تا حد زیادی بی درد و راحت تر شده است. همچنین، پزشکان دندانپزشکی معمولاً از روش‌های آرام‌بخش و تسکین‌دهنده مانند استفاده از آنالژزی داخل ریشه برای کاهش درد و اضطراب استفاده می‌کنند. بنابراین، با اطمینان به دندانپزشک مراجعه کردن و درباره ترس‌ها و نگرانی‌های خود صحبت نکنید، می‌تواند به شما کمک کند تا درمانی مناسب و بی درد برای عصب کشی دندان خود پیدا کنید.