Rate this post

حوادث دندانی در مدارس


با توجه به باز شدن مدارس و برگشت دانش آموزان عزیز به محیط مدرسه و درس ضمن تبریک به این مناسبت به نوجوانان و والدین عزیز بر خود لازم دانستم مطالبی را جهت آموزش به والدین ارائه کنم خوب همه ما می‌دانیم که دوره نوجوانی دوره شور و هیجان و تفریح است و گاهی نوجوانان ما در محیط مدرسه حین ورزش یا تفریق دوستانه دوچار حوادث دندانی می‌شوند که گاهی برای نوجوانان ما و والدین عزیز نگران‌کننده است.

لازم دانستم جهت رفع این نگرانی ها و انواع حوادث شایع مدارس و درمان هر کدام و روشهای پیشگیری مطالبی ارائه کنم .

1: سایش

گاهی نوجوان ما روی سطح آسفالت حیاط مدرسه می‌افتد و پوست دست و صورت دچار یک سری زخم های سطحی میشود که معمولا دردناک ولی با خونریزی اندکی می‌شود. این زخم‌ها باید تمیز شوند و اگر جسم خارجی داخل پوست نرفته باشد. صرفاً پماد چرک خشک کن همراه با پانسمان نشون استفاده میشود و چرک خشک کن خوراکی معمولاً نیاز نیست راه پیشگیری فقط احتیاط است ولی خب گاهی پیش میاد پس جای نگرانی نیست ولی ویزیت ضرر ندارد.

2: کوفتگی

این حادثه در اثر برخورد جسم محکم ولی غیر تیز رخ می دهد که همراه با کبودی است اگر پوست آسیب دیده باشد چرک خشک کن نیازی نیست و صرفاً کمپرس سرد و فشار کافی است پس این هم جای نگرانی نیست ولی ضرر ندارد.

3: پارگی

پارگی بسیار شایع است باید ناحیه تمیز شود خونریزی کنترل شود و بعد زخم بخیه بسته شود برای تمیز کردن ناحیه در همان محیط مدرسه ابتدا آب و صابون کافی است ولی بعد در محیط درمان ابتدا اطراف زخم با بتادین تمیز شده و بعد بخیه زده میشود زخم کوچک در سطح داخلی لب و زبان که گاهی در اثر گاز گرفتگی است نیاز به بخیه ندارد پوست زخمی نیاز به پماد آنتی بیوتیک دارد اگر زخم اگر زخم سطحی باشد آنتی بیوتیک خوراکی نیاز نیست ولی زخم عمیق نیاز به آنتی بیوتیک خوراکی است در این حادثه واکسن کزاز ممکن است لازم باشد این حادثه با مراقبت مسئولین مدرسه و همچنین مراقبت خود نوجوانان و اجتناب از شوخی های خطرناک شاید بتوانیم شاهد نباشیم این حادثه نیاز به مدیریت در مراکز درمانی دارد.

برسیم به قسمت مهم آسیب های دندانی

 

 

ترک خوردگی تاج دندان سفت محدود به مینای دندانی است و درمانی لازم نیست.

 

 

حوادث دندانی در مدارس

1: ترک خوردگی تاج دندان

 

2: شکستگی تاج دندان

اگر محدود به مینای دندان باشد صرفاً صاف کردن لبه تیز دندان کافی است ولی اگر باز هم درگیر باشد باید ترمیم کامپوزیت انجام شود و اگر درگیری آج به گونه‌ای بود که اثر لندان درگیر شده باشد نیاز به درمان تکمیلی بیشتری هست اگر تیکه شکسته آلوده نشده باشد از همان تیکی شکسته جهت ترمیم.

لبه آن استفاده می شود دوستان دقت کنید اگر خطی که شکسته پیدا نشد حتماً از لحاظ عکس بگیرید که تیکه داخل لب نباشد.

3: شکستگی تاج دندان و ریشه باهم

بسته به محل شکستگی به درمان با ترمیم یا جراحی لثه یا ارتودنسی و در بهترین حالت کشیدن دندان را خواهیم داشت.

4: شکستگی افقی ریشه دندان

بسته به محل شکستگی، ایا روکش می کنیم یا دندان باید خارج شود و به روش‌های ایمپلنت یا متحرک یا بریج بازسازی شود.

5: لقی دندان

اگر لقی دندان کم باشد دندان را کوتاه می کنیم اگر زیاد باشد دندان ها را به هم متصل می کنیم البته این لحظه ای باید در اثر پارگی علی‌اف دندان باشد نه در اثر شکستگی ریشه دندان،دندان را کوتاه میکنیم اگر زیاد باشد دندان ها را به هم متصل می کنیم البته این لقی باید در اثر پارگی الیاف دندان باشد نه در اثر شکستگی ریشه دندان


انتروژن دندان

 

انتروژن دندان یا داخل رفتگی دندان

دندان نسبت به دندانهای کناری اختلاف ساعت پیدا می کند معمولاً درفک بالا دختر می دهد سه روش داریم بسته به میزان داخل رفتگی یا دندان دار رها می کنیم تا خود به خود مجدد رویش یابد یا از روش درمان ارتودنسی استفاده میشود یا سه الی چهار هفته از روز جراحی لثه و متصل کردن دندان ها به هم روی اسپیلت کردند دو تا سه ما در اینجا به عصب کشی دندان هم نیاز داریم.

1: جابجایی طرفی دندان

گاهی همراه با شکستگی فک هست در اینجا نیز دندان به موقعیت صحیح برگردانده میشود و ۳۷ به دندان‌های کناری متصل میشود.

2: خارج شدن کامل دندان

حادثه بسیار شایع و بسیار نگران کننده برای والدین و نوجوانان است .

اما اگر این اتفاق تلخ افتاد چه کار کنیم؟

این قسمت را مسئولین مدرسه دقت ویژه کنند دندان خارج شده را از قسمت تاج بگیرند نری شهروندان زیر شیر آب با جریان آرام آب بخورند با توجه به اینکه محلول ویژه چرا در محیط مدرسه نداریم بهترین محلول موجود شیر سفید می باشد دندان را داخل لیوان شیر بندازید و هر چه سریعتر به مرکز دندانپزشکی مراجعه کنید در این سازمان بسیار بسیار بسیار مهم است به هیچ وجه من داخل ظرف آب داخل آن قرار نگیرد.

حالا چرا گفتم زمان مهم است؟

مقاله اگر بیمار زیر ۲۰ دقیقه مراجعه کند دندان با سرم شستشو داده می‌شود و بلافاصله داخل ساکت قرار می‌گیرد و ده روز دندان بالغ به دندان های کناری متصل می‌شود و دندان های نابالغ که ریشه های کامل نشده فعلا تا ۷ ایمپلنت میشه اگر بیش از ۲۰ دقیقه باشد اولاً شانس موفقیت ضعیف‌تر می‌شود و هم نیاز به آنتی بیوتیک پیدا می شود و حتی شاید واکسن کزاز

اکستروژن

بیرون آمدن دندان به گونه‌ای که اختلاف سطح رخ داده در اینجا دندان سرجایش برگردانده می‌شود و سه هفته به دندان های کناری متصل می شود در اینجا به عصب کشی دندان هم نیاز داریم.

اگر بیش از ۲ ساعت زمان بگذرد تقریباً شانس موفقیت نزدیک به صفر است حوادث اخیر حوادثی هستند که شاید در محیط مدرسه اجتناب ناپذیر باشد و رخ دهد ولی شاید با مراقبت نوجوانان عزیز و مسئولین محترم نداره و همچنین در افرادی که شانس حادثه برای آنها زیاد است مثل نوجوانانی که به علت مشکلات دندانی و فکی دندان های بسیار جلو زده ای دارند استفاده از نایت گارد ها و محافظ ها و همچنین آغاز درمان ارتودنسی در جهت پیشگیری و کاهش این حوادث بسیار موفق باشد اما در سپیدار بمانید منتظر مطالب علمی ما باشید.

 

با ما در سپیدار بمانید.

 

منتظر مطالب علمی مفید بعدی ما باشید.

[gravityform id=”3″ title=”true” description=”true” ajax=”true”]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 7 =