جراحی لثه چست؟

جراحی لثه تنها راه برای کاهش، متوقف و یا حتی از بین بردن اثرات بیماری‌های لثه، زدودن باکتری‌ها، پلاک‌ها و رسوب‌ها از زیر لثه‌ها است. از بین بردن باکتری‌های مضری که باعث بیماری‌های دهان و دندان می‌شود، از چندین راه انجام می‌شود. روش معمول جرم گیری و صاف کردن سطح ریشه دندان (پاک‌سازی عمیق لثه) که با جراحی لثه یا استخوان (یک روش باز برای پاک‌سازی لثه) انجام می‌شود، یک روش مؤثر برای از بین بردن مقادیر زیادی از پلاک‌ها و رسوب‌ها است.

هدف از انجام جراحی لثه ، درمان بیماری های جدی مربوط به  بافت لثه و رفع تمام خسارات و پیش آمدهای زیر است:

• ترمیم استخوان فک و بافت های آسیب دیده مرتبط با لثه
  • جلوگیری از افتادن دندان
  • کاهش شکاف لثه بین دندانها
  • تغییر شکل استخوان فک برای کاهش خطر رشد باکتری ها در شکاف استخوان
  • از بین بردن باکتری ها و عفونت

عمل جراحی لثه چیست و چه بیماری هایی را برطرف میکند؟

همانطور که گفته شد عمل لثه برای درمان برخی بیماری های مرتبط با لثه انجام می گردد. بیماری هایی مانند گینوییت و پریودنتیت نیازمند عمل جراحی لثه می باشند.

گینوییت چیست؟

گینوییت نوع خفیفی از بیماری لثه است که می تواند باعث قرمزی لثه، تورم و خونریزی آن گردد. بیشتر اوقات، لثه به دلیل بهداشت ضعیف دهان و دندان، پلاک و تارتار دندان، دچار چنین بمیاری میشود. درمان حرفه ای توسط دندانپزشکان متخصص میتواند از بروز چنین بیماری پیشگیری کند یا حتی آن را درمان کند.

پریودنتیت چیست؟

پریودنتیت نیز نوعی شدیدتر از بیماری لثه است که در آن وضعیت لثه بدتر شده و حتی بیماری پیشرفت میکند. در ادامه پیشرفت پریودنتیت، باف آن شروع به پاسخ  های التهاب میکند و التهاب ممکن است به استخوان و بافت های اطراف لثه هم سرایت کند. در طی این فرایند التهابی، لثه ها از دندان جدا می شوند. این وضعیت باعث می شود فضاهایی  ایجاد شود که به نوبه خود باکتری را به دام می اندازند و منجر به شکل گیری عفونت می گردد. در نهایت دندان ممکن است لق شده و بی افتد و حتی استخوان به شدت آسیب ببیند.

مراحل انجام عمل جراحی لثه

1. در طی عمل، جراح دندانپزشک از تجهیزات و ابزار استریل برای کاهش خطر عفونت استفاده می کند.
  2. بعد از انجام برش یا برش های کوچک در امتداد خط لثه، دندانپزشک لثه ها را از دندان بلند می کند. این کار به دندانپزشک این امکان را می دهد تا ریشه های دندان را بهتر ببیند و بتواند هر گونه تارتار، پلاک یا عفونت را از بین برده و تمیز کند.
  3. پس از این تمیز کردن عمقی همه چیز، جراح دندانپزشک می تواند روشهای دیگری مانند تغییر شکل لثه، بازسازی استخوان یا سایر روشهای برنامه ریزی شده را انجام دهد.
  4. پس از اتمام جراحی برنامه ریزی شده، جراح دندان با استفاده از نخ بخیه های بسیار ریز لثه ها را دوخته و به  محل اصلی خود یعنی روی دندان ها متصل میکند. دندانپزشک 7 تا 10 روز بعد از عمل بخیه ها را باز میکند.

چه اتفاقی در حین جراحی لثه می افتد؟

بسته به نوع جراحی شما، بازه ای از موارد زیر ممکن است اتفاق بیافتد.

بیشتر جراحی های لثه حدود دو ساعت زمان میبرند. در بعضی موارد، لازم است برای جراحی فرد خوابانیده شود یا در حین فرآیند نیمه هوشیار باشد. در بقیه ی موارد، جراحی فقط شامل استفاده از بیحس کننده ی موضعی برای بیحس کردن لثه میشود. تزریق داروی بیحس کننده ممکن است کمی اذیت کننده باشد.در هنگام فرآیند، جراح دندان پزشک از تجهیزات استریل استفاده می کند، شامل وسایل و پوشش ها، تا خطر ایجاد عفونت را کاهش دهد.بعد از ایجاد یک برش کوچک در طول خط لثه، دندان پزشک لثه را از روی دندان برمی دارد. این کار به دندان پزشک کمک میکند تا ریشه ی دندان را بهتر ببیند، پس او بهتر می تواند هرگونه رسوب، پلاک یا عفونت را بردارد و آن را پاک کند.در ادامه ی این پاک کردن عمیق، جراح دندان پزشک می تواند فرآیند های دیگری را توصیه کند، مانند تجدید وضعیت لثه، فرآیند بازسازی استخوان، یا دیگر فرآیند های برنامه ریزی شده.زمانی که جراحی دندان برنامه ریزی شده تکیمل شد، جراح لثه را با استفاده از سوزن بخیه ی نازک و بخیه به جای خود بازمی گرداند. دندانپزشک 7 تا 10 روز بعد از جراحی بخیه را می کشد.

آیا جراحی لثه درد دارد؟

بیشتر افراد بعد از جراحی لثه درد خفیف متوسطی دارند که با داروهای مسکن بدون نسخه بهبود می یابد. اگر دچار تورم متوسطی شدید، سعی کنید روی آن جا یخ بگذارید. و اگر جراح شما آنتی بیوتیک تجویز کرده بود، مطمئن شوید که آن را طبق دستور مصرف می کنید. خطر خون ریزی و تورم بعد از جراحی وجود دارد. اگر با مشکلی رو به رو شدید فورا با دندان پزشک خود تماس بگیرید.

بهبودی و دوره نقاهت جراحی لثه

به دنبال هر روش جراحی، دندانپزشک دستورالعمل های دقیقی درباره مراقبت های بعد از جراحی لثه را برای دستیابی به بهترین شرایط و دوره نقاهت راحت تر را ارائه می دهد. زمان بهبودی و دوره نقاهت از عمل لثه بستگی به نوع روش جراحی و وضعیت بیمار دارد.اما به طور معمول، افراد در روزهای اول پس از جراحی لثه به داروهای تسکین دهنده درد نیاز دارند. بیمار قبل از ترک مطب یا مرکز جراحی با به طور کامل با انواع داروهای مسکن که میتوانند درد او را تسکین دهند آشنا خواهد شد.

جراح قبل از ترخیص بیمار به او توصیه های زیر را نیز ارائه خواهد کرد و به برخی از سوالات رایج او مثل “بعد از جراحی لثه چی بخوریم ؟ ” پاسخ خواهد داد:

• استفاده از دهانشویه ها و ضد عفونی کننده ها برای تمیز نگه داشتن موضع عمل و جلوگیری از عفونت
  • اجتناب از ورزش شدید
  • خوردن غذاهای نرم در روزهای بعد از عمل
  • اجتناب از استعمال سیگار

یک یا 2 هفته بعد از عمل شما به توصیه جراح باید به مطبش برگردید تا او نتایج عمل را از نزدیک دیده و ارزیابی کند. او در همین جلسه بخیه ها را میکشد و به وضعیت شما رسیدگی خواهد کرد.بعد از این مدت لثه ها و دندان ها التیام می یابند، و محکم تر و قوی تر از قبل میشوند. اما این امکان نیز وجود دارد که برخی از افراد نسبت به دمای گرم یا سرد و حتی استفاده از خمیر دندان حساس شوند. اگر چنین مشکلی برای شما پیش آمد نگران نباشید زیرا به مرور زمان بهبود پیدا خواهید کرد. اما جهت اطمینان به جراح خود اطلاع دهید.

3.7/5 - (18 امتیاز)
انواع کامپوزیت دندان