_

مراقبت های بعد از کشیدن دندان و ایمپلنت

کلینیک دندانپزشکی تخصصی شبانه روزی سپیدار مشاوره رایگان  09120824801

مراقبت های توصیه شده کلینیک تخصصی دندانپزشکی شبانه روزی سپیدار بعد از درمان

بعد از جراحی، بر روی ناحیه دندان کشیده شده، گاز استریل را با فشار ملایم فک، در دهان حداقل به مدت ۳۰ دقیقه نگه دارید.

از مک زدن و خالی نمودن مکرر آب دهان خود داری کنید.

چون گونه، لب و زبان، تا ۳-۴ ساعت پس از جراحی بی حس است، مواظب باشید آنها را گاز نگیرید.

داروی تجویز شده را دقیق استفاده کرده و از مصرف خودسرانه دارو پرهیز کنید.

بعد از جراحی، خم نشوید و در موقع دراز کشیدن چند بالش زیر سر قرار دهید.

غذاها و مایعات نرم و خنک مصرف نموده و از سمت دیگر دهان برای خوردن استفاده کنید.

بعد از گذشت ۷ تا ۱۰ روز، برای کشیدن بخیه مراجعه فرمایید.

تا چند روز پس از کشیدن بخیه، شستشو با آب نمک را ادامه دهید.

حداکثر تا ۴۸ ساعت بعد از جراحی، تورم وجود خواهد داشت و به تدریج کم می  شود و طی ۷ تا ۱۰ روز از بین می رود. همچنین پس از جراحی برخی دندان های نهفته مانند عقل، امکان کبودی زیر پوست صورت وجود دارد.

در صورتیکه خونریزی شدید و غیر قابل کنترل باشد، به مرکز درمانی مراجعه نموده و از گذاشتن داروها و مواد مختلف بدون تجویز پزشک به موضع اجتناب نمایید.

از شستشوی دهان، روز جراحی خودداری نمایید و از فردای آن روز شستشوی دهان را با رسم فیزیولوژی، یا آب نمک شروع کنید. (مسواک زدن نیز روز بعد از جراحی شروع می گردد. دقت نمایید محل زخم را مسواک نزنید).

برای جلوگیری از عفونت ثانویه، از دهانشویه استفاده کنید.

از کشیدن سیگار، پیپ و استفاده از نی برای نوشیدن مایعات تا چند روز خودداری نمایید.

کلینیک دندانپزشکی تخصصی شبانه روزی سپیدار مشاوره رایگان  09120824801

مراقبت های ضروری در روز های اولیه بعد از جراحی و کشیدن دندان

۱- گاز استریل را با فشار ملایم نگه دارید: پس از کشیدن دندان، احتمالاً یک گاز استریل به شما داده می شود تا گاز بگیرید. این گاز را با فشار ملایم نگه دارید تا به کنترل خونریزی کمک کنید و اجازه دهید لخته خون در محل کشیدن تشکیل شود. معمولاً توصیه می شود که گاز را به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از جراحی در جای خود نگه دارید.

۲- از مک زدن مکرر آب دهان خودداری کنید: سعی کنید از وسوسه تف کردن مکرر خودداری کنید. تف کردن می تواند لخته خون را از حفره خارج کرده و منجر به عوارضی مانند خشکی حفره شود که می تواند بسیار دردناک باشد و بهبود را به تاخیر بیندازد.

۳- بی‌حسی و مراقبت‌های پس از جراحی: معمولاً بی‌حسی ناشی از بی‌حسی موضعی مورد استفاده در طول عمل است. این باید ظرف چند ساعت از بین برود. برای به حداقل رساندن عوارض و بهبود بهبودی، تمام دستورالعمل های مراقبت پس از جراحی را که توسط دندانپزشک خود داده شده است، دنبال کنید.

۴- استفاده منظم از داروهای تجویز شده: اگر دندانپزشک شما داروهایی مانند مسکن ها یا آنتی بیوتیک ها را تجویز می کند، آنها را طبق دستور مصرف کنید. این به مدیریت درد و جلوگیری از عفونت کمک می کند.

۵- تغدیه مناسب برای مراقبت بعد از جراحی دندان: خوردن غذاهای مناسب بعد از جراحی می تواند به بهبودی کمک کند. از غذاهای نرم و مغذی که به حداقل جویدن نیاز دارند، مانند ماست، پودینگ، سوپ و سس سیب، بخورید. از غذاهای سفت، ترد یا تند که ممکن است محل کشیدن یا جراحی را تحریک کنند، خودداری کنید.

۶- کشیدن بخیه: پس از جراحی دندان که با استفاده از بخیه‌ها انجام شده است، مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز است تا زخم‌ها به درستی بهبود یابند و عفونت یا مشکلات دیگر جلوگیری شود. در ادامه به توضیحات و دستورالعمل‌های مربوط به این موضوع می‌پردازیم:

پیروی از دستورات دندانپزشک: بعد از جراحی، باید به دقت دستورات و توصیه‌های دندانپزشک خود را در مورد مراقبت و بهبود پس از عمل رعایت کنید. این توصیه‌ها شامل نحوه نظافت منطقه جراحی، مصرف داروها و رفتارهای ممنوعه مانند خوردن غذاهای سخت یا گرم است.

مراقبت منظم از منطقه جراحی: نظافت منطقه جراحی با استفاده از پد گاز و محلول‌های توصیه شده توسط دندانپزشک می‌تواند به جلوگیری از عفونت و کنترل خونریزی کمک کند.

مراقبت از بخیه‌ها: اگر بخیه‌ها به خودی خود حل نمی‌شوند، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا آن‌ها را بردارد. این مرحله معمولاً یک هفته پس از جراحی انجام می‌شود. بعد از برداشتن بخیه‌ها، نیاز به مراقبت و نظافت منطقه جراحی باقی می‌ماند تا زخم به درستی مرتب شود.

توجه به علائم نامطلوب: در صورتی که علائمی مانند درد شدید، تورم یا ترشحات غیرمعمول در منطقه جراحی مشاهده کنید، باید بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا مشکل را ارزیابی و درمان مناسب را انجام دهد.