Rate this post

فضا نگهدارنده دندان کودک

فضا نگهدارنده دندان کودکان یک وسیله ارتودنسی می باشد که دندانپزشک یا ارتودنتیست برای حفظ فضای دندانی کودک درست میکند. از فضای نگهدارنده دندان کودکان زمانی استفاده میشود که دندانهای شیری کودک زودتر از زمان طبیعی کشیده شوند یا بیفتند. داشتن دندان‌های شیری برای رشد دندان‌ها و استخوان‌های فک و عضلات فک و صورت دارای اهمیت زیادی است. همچنین وجود این دندان‌ها به رشد و هدایت دندان‌های دائمی در جایگاه مناسب کمک میکند. بنابراین در صورتی که دندان شیری زودتر از زمان طبیعی کشیده شود یا بیفتد باید جای خالی آن را حفظ کرد در غیر اینصورت دندان های مجاور کم کم حرکت میکنند و جای آن را پر میکنند.

 

مشاوره استفاده از فضانگهدارنده دندان کودان در شرق تهران 09120824801

فضا نگهدارنده دندان چیست؟

به دستگاه ثابت یا متحرکی که داخل دهان کودکان می گذارند تا فضای خالی میان دندان‌ها که از کشیدن یا افتادن دندان شیری بوجود می آید را حفظ کند، دستگاه فضا نگهدارنده کودکان می گویند.

فرآیند رشد دندان دائمی در حالت عادی به این صورت می باشد که در زمانی که دندان دائمی آماده بیرون زدن از لثه می شود شروع به حرکت کرده و این حرکت باعث فشار به ریشه دندان شیری خواهد شد و باعث تضعیف ریشه دندان شیری می‌شود. این فرآیند باعث لق شدن دندان شیری میشود و دندان می‌افتد. بعد از طی این فرایند دندان دائمی آماده جایگزین شدن در جای خالی دندان شیری می شود و بعد از چند هفته از لثه بیرون می‌زند.

وقتی دندان شیری زودتر از زمان طبیعی خود می‌افتد، چون دندان‌ها حرکت رو به جلو دارند ممکن است سریعاً جای خالی دندان پرشده و ترتیب دندان‌ها دچار بهم ریختگی شوند. برای جلوگیری از این اتفاق دندانپزشک کودکان از فضا نگهدارنده استفاده خواهد کرد.

 

فضانگهدارنده دندان کودکان

 

اهمیت فضا نگهدارنده دندان

افتادن یا کشیدن زود هنگام دندان شیری در کودکی می‌تواند سبب از دست رفتن فضای لازم برای رویش دندان دائمی زیرین گردد. در واقع دندان‌های شیری به عنوان ابزارهایی طبیعی جهت حفظ فضای رویش دندان‌های دائمی که قرار است در آینده رویش پیدا کنند عمل می‌کنند. در بسیاری از کودکان مشاهده می‌شود که به دلیل مواردی همانند پوسیدگی و یا شکستگی، دندان‌های شیری خود را زودتر از موعد مقرر از دست می‌دهند و در نتیجه فضای خالی برای دندان‌های دائمی ممکن است از بین برود. نبود فضای کافی برای رویش دندان دائمی سبب مشکلات مختلفی در دندان‌ها می‌شود که برای جلوگیری از این مشکل و حفظ فضای مناسب از فضانگهدار استفاده می‌شود.

 

مشاوره استفاده از فضانگهدارنده دندان کودکان در شرق تهران 09120824801

 

انواع فضانگهدارنده دندان

به طور کلی فضانگهدارنده‌ها به دو دسته ثابت و متحرک تقسم بندی می‌شوند. در واقع نوع فضانگهدار بستگی به موقعیت دندان و تعداد دندان‌های شیری افتاده شده دارد.

فضانگهدار متحرک

در این نوع بیشتر شبیه به پلاک نگهدارنده است و از جنس آکریلیک ساخته شده است که حاوی دندان‌ها مصنوعی می‌باشد. فضانگهدار متحرک برای ناحیه‌های مشخص بکار برده می شوند. برای دندان‌های آسیای عقبی که فشار بالایی در این قسمت وجود دارد توصیه نمی‌شود. برای کودکانی بزرگتری که می‌توانند از این فضانگهدار‌ها مراقبت بهتری داشته باشند توصیه می شود. دندان مصنوعی نیمه یا پارسیل مناسب برای افرادی است که چند دندان شیری خود را از دست داده‌اند.

فضانگهدار ثابت

پر کاربردترین نوع فضانگهدارنده‌ها از نوع ثابت هستند. در این نوع از بند و لوپ برای مدیریت قوس دندانی استفاده می‌شود. متخصص ارتودنسی با یک چسب مخصوص این فضانگهدار را به دندان می‌چسباند و برای افرادی که دندان‌های عقبی خود را از دست داده‌اند بسیار مناسب است.

در مدل فضانگهدار ثابت، دو مدل فضا نگهدار یک طرفه و فضانگهدار دو طرفه هستند که وظیفه آن‌ها حفظ قوس دندانی در یک طرف دندان یا دو طرف دندان است. این دستگاه متناسب با فک بالا یا فک پایین ساخته می‌شود.

در زیر برخی از فضانگهدارهای اختصاصی بیان شده است که برای هر بیمار باید به طور مخصوص بعد از قالب‌گیری از دندان وی ساخته شود:

بند و حلقه: این نوع فضانگهدار توسط بند ارتودنسی به دندان‌های عقبی چسبانده شده و به حفظ جایگاه دندان‌های دائمی کمک می‌کند. در شرایطی که یک یا چند دندان آسیاب بزرگ از دست رفته باشد از فضانگهدارنده بند و حلقه استفاده می‌شود.

مشاوره استفاده از فضانگهدارنده دندان کودکان در شرق تهران 09120824801

 

دیستال شو: مخصوص حفظ جایگاه دندان آسیاب بزرگ شیری است و تا رشد دندان آسیاب بزرگ دائمی باید درون دهان قرار گیرد.

سیم عرضی کام (ترانس پالاتال): برای حفظ دو طرف قوس دندانی فک بالا کاربرد دارد. این وسیله به کمک یک سیم که در عرض کام قرار دارد به دندان‌ها متصل می‌شود. این وسیله در سقف دهان قرار می‌گیرد.

سیم کمانی پشت دندانی: برای حفظ فضای قوس دندانی در دندان‌های عقبی دو طرف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فضانگهدارنده برای فک پایین زمانی استفاده می‌شود که یک یا چند دندان مولر اصلی از هر دو طرف قوس دندانی وجود نداشته باشد و دندان‌های مولر اول دائمی قبلاً رشد کرده باشند. در این نوع فضانگهدار دندان از نوارهای فلزی استفاده می‌شود که در اطراف دندان‌های آسیاب اول دائمی نصب شده و سیمی که به شکل قوس خم شده است و در داخل دندان‌های جلویی کودک نصب می‌شود.

مدت زمان استفاده از فضانگهدار دندان چقدر است؟

فضانگهدارها به منظور حفظ جایگاه دندان‌های شیری افتاده کاربرد دارند بنابراین تا زمانی که دندان‌های دائمی رویش نکرده‌اند باید از فضانگهدار استفاده شود. مدت زمان دقیق استفاده از فضانگهدار کاملاً بستگی به سن و وضعیت دندان‌های کودک دارد و تعیین این مدت زمان توسط متخصص تعیین می‌گردد. .در روزهای اول استفاده از این فضانگهدار ممکن است با کمی ناراحتی و آزار همراه باشد که البته کودک با گذشت زمان به وجود شی خارجی در دهان خود عادت می‌کنند.

 

مشاوره استفاده از فضانگهدارنده کودکان دندان در شرق تهران 09120824801

 

آیا استفاده از فضانگهدار دندان کودک درد دارد؟

طبیعتاً وجود یک شی خارجی در دهان همواره با نارحتی همراه خواهد بود اما با مشاهده نتایج پس از درمان، این ناراحتی به کلی فراموش می‌شود. در روزهای اولیه که فضانگهدار در دهان کودک نصب می‌شود، بند یا سیم آن‌ ممکن است در دهان آزار دهنده باشد و زبان و دندان‌ها را تحریک کند. ممکن است دندان‌های جلویی یا دندان‌هایی که سیم به آن‌ها متصل است درد بگیرد. جای نگرانی نیست زیرا این درد طبیعی بوده و کمتر از یک هفته بر طرف می‌شود.

مشاوره استفاده از فضانگهدارنده  دندان کودکان در شرق تهران 09120824801

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 8 =