دندانپزشکی کودکان تحت آرامبخشی و بیهوشی

یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای درمان دندانپزشکی کودکانتحت آرامبخشی و بیهوشی، استفاده‌ از دارو‌های آرام‌بخش و خواب‌آوری و روش بیهوشی عمومی می‌باشد که در حیطه کار متخصصین دندانپزشکی کودکان است.

آرامبخشی و بیهوشی در کودکان غیر همکار

در کودکی که تعداد زیادی دندان پوسیده و عفونی دارد، باقی ماندن این عفونت‌ها علاوه بر ایجاد مشکل برای غذا خوردن کودک، می‌تواند باعث آسیب به جوانه دندان دائمی زیرین، گسترده شدن عفونت‌ها از حفره دهان و انتقال به گردش خون شود. از طرفی اگر کودک کم سن و سال باشد و توانایی همکاری در درمان دندانپزشکی را نداشته باشد، انجام درمان با اجبار و کنترل فیزیکی می‌تواند در کودک مشکلات روحی و روانی زیادی را ایجاد کند و ترس دندانپزشکی را در کودک برای همیشه ماندگار کند.

پس والدین گرامی، لطفاً به این نکته توجه داشته باشید که درمان دندانپزشکی کودکی که همکاری مناسبی در مطب ندارد، نیازمند استفاده‌ از روش‌های آرام‌بخشی یا بیهوشی می‌باشد و این گونه نیست که بگوییم درمان دندانپزشکی ارزش بیهوش کردن یا در خواب کردن کودک را ندارد!!

ترس کودکان از دندانپزشکی و راه های مقابله با آن

دسته‌ی سوم نیز کودکانی هستند که اضطراب شدید یا ترس از ناشناخته‌ها داشته باشند. به طور مثال در تماس با توربین، وجود مقدار زیادی آب در دهان یا همچنین وجود سر و صدا بترسد و قصد خارج شدن از مطب را داشته باشد. این کودکان بعد از این موارد ما به سراغ گزینه‌ی آرام‌بخشی یا بیهوشی می‌رویم.

لازمه‌ی انجام آرام‌بخشی و بیهوشی داشتن یک تیغ بیهوشی حرفه‌ای و باتجربه در این زمینه است. بایستی این کار را دندان‌پزشک متخصص کودکانی انجام دهد که در دوره‌ی تخصص خود آموزش لازم را دیده باشد. مورد بعد اینکه حتماً این کار در یک محیط بیمارستانی یا یک کلینیک دندان‌پزشکی مجهز انجام شود و انجام این کار در مطب به ‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

درمان‌های طولانی مدت و خاطره دندانپزشکی

کودکی که دندان‌های پوسیده و عفونی زیادی دارد، باید حتماً هر چه زودتر این عفونت‌ها از داخل دهان خارج شوند. چراکه این عفونت‌ها می‌توانند به جوانه دندان‌های دائمی که زیر دندان‌های شیری قرار دارند آسیب برسانند یا از طریق وارد شدن عفونت از رگ‌های خونی انتهای ریشه‌ها به داخل بدن کودک به اندام‌های مختلف بدن ازجمله مغز، کبد و کلیه آسیب برسانند.

حال اگر در کودکان کم سن و سال بخواهیم با کنترل فیزیکی، درمان‌های دندانپزشکی زیادی برای چندین دندان وی انجام دهیم، مسلم است که کودک دچار مشکلات روحی روانی می‌شود و ترس از دندانپزشکی در وی برای همیشه باقی می‌ماند.

درنتیجه نخواهیم توانست به حفظ سلامت روان در حال تکامل و ایجاد خاطره مثبت دندانپزشکی که یکی از اهداف مهم در دندانپزشکی کودکان است برسیم.

توجه داشته باشید که در صورت ایجاد خاطره ناخوشایند دندانپزشکی در کودکی ممکن است کل آینده دندانپزشکی فرد تحت تأثیر قرار گیرد. لذا برای این کودکان درمان دندانپزشکی تحت شرایط بیهوشی و یا آرام‌بخشی توصیه می‌گردد.

آیا واقعاً درمان دندانپزشکی ارزش استفاده از این روشها را دارد؟

ازآنجایی‌که دندان‌های شیری نقش بسیار مهمی در تغذیه و رشد کودک دارند و از دست رفتن آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی در رویش دندان‌های دائمی گردد، در صورت درمان به موقع، اثرات بسیار مشخص و فراوانی در سلامت کودک مشاهده می‌گردد.

از طرفی در صورت درمان نشدن و تعویق انداختن درمان تا سنین بالاتر ممکن است کودک دچار آبسه‌های حاد دندانی گردد که می‌تواند به فضاهای بیرونی صورت منتشر گردیده و برای کودک خطرناک باشد و وی را راهی بیمارستان نماید.

بنابراین اگر کودک به هر دلیلی همکاری کافی در مطب دندانپزشکی ندارد با درمان اصولی دندان‌ها تحت شرایط بیهوشی یا آرام‌بخشی می‌توان از مشکلات بسیاری که می‌تواند برای کودک دردسرساز باشد جلوگیری کرد.

درمان‌های طولانی مدت و خاطره دندانپزشکی

آیا واقعاً درمان دندانپزشکی ارزش استفاده از این روشها را دارد؟

دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی

آخرین راه جهت درمان کودکانی که به دلایل مختلف امکان همکاری لازم با دندانپزشک را ندارند استفاده از روش بیهوشی عمومی است.

دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی عمومی برای انجام دندانپزشکی کودکان روش مناسبی برای کاهش درد و نتیجه از بین بردن ترس کودکان می‌باشد. بیهوشی کودکان نخستین بار در دهه ۱۹۰۰ توسط یک دندانپزشک آمریکایی به کار گرفته شد.

در این روش علاوه بر اینکه کودک جهت انجام درمان کاملاً در اختیار دندانپزشک است، امکان انجام درمان‌های طولانی‌تر نسبت به حالت آرامبخشی وجود دارد.

تفاوت آرام‌ بخشی و بیهوشی دندانپزشکی کودکان

تفاوت آرام‌ بخشی و بیهوشی دندانپزشکی کودکان چیست؟ این سؤالی است که بسیاری از مادران در جلسه معاینه و مشاوره با دندانپزشک متخصص کودکان در دندانپزشکی سپیدار، می‌پرسند این است که آیا نمی‌شود برای کودک غیر همکار از طریق غیر بیهوشی درمان را انجام داد؟.

تفاوت درمان با بیهوشی و غیر بیهوشی چیست؟

نحوه بیهوشی دندانپزشکی کودکان

در حالت بیهوشی، کودک نفس نمی‌کشد و تنفس او فقط از راه دستگاه بیهوشی است. همچنین داروهایی که به کودک داده می‌شود از نوع مخدرها هستند. بنابراین دندان‌پزشک به‌راحتی و بدون محدودیت زمان می‌تواند کار خود را انجام دهد. هرچند یک متخصص جراحی کودکان، تمام سعی خود را می‌کند که در کمترین زمان ممکن کار را به اتمام برساند.