Rate this post

دندانپزشکی بیماران ام اس

یکی از دشواری های دندانپزشکی بیماران ام اس، زمان طولانی انجام خدمات است.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی دکتر مسعود شاه حسینی بصورت تخصصی آماده ارائه خدمات به بیماران مبتلا به ام اس می باشد.09120824801

فردی که ام اس دارد، علایمی مانند اسپاسم عضلات، استرس و خستگی را تجربه می‌کند، بنابراین قادر نیست مدت زمان طولانی روی صندلی دندانپزشکی بنشیند. در این شرایط پریودنتیست باید هر بیست دقیقه یا هر نیم ساعت، استراحت های پنج الی ده دقیقه ای اعمال کند.

همچنین باید زمان نوبت دهی به بیماران ام اس برای خدمات دندانپزشکی صبح زود باشد که فرد حداکثر انرژی را دارد. به دلیل ضعیف شدن ماهیچه هایی که مسئول کنترل تنفس هستند، معمولا افراد مبتلا به ام اس، حین انجام خدمات دندانپزشکی، با مشکلات تنفسی مواجه خواهند شد. در مواجه با مراجعه کننده ای که به ام اس مبتلا است، دندانپزشک باید زاویه نشستن بیمار را روی 45 درجه تنظیم کند، تا فرد بتواند به راحتی نفس بکشد. همچنین می‌توان از یک محافظ دهان استفاده کرد. این وسیله کمک می‌کند تا فشار وارد بر بیمار که در نتیجه باز نگه داشتن طولانی مدت دهان ایجاد شده، کاهش یابد.

طبق شواهد انجمن ام اس، مراقبت مناسب از بهداشت دهان و دندان بنا به دلایلی ممکن است برای افراد مبتلا به ام اس دشوار باشد. تمرکز بر نیازهای بهداشتی مرتبط با ام اس ممکن است توجه فرد را به بهداشت دهان و دندان کاهش دهد. خستگی و مشکلات حرکتی از علائم ام اس هستند. برای افرادی که دچار اختلالات حرکتی یا خستگی مفرط هستند ممکن است ویزیت منظم دندانپزشکی کاری سخت و ناخوشایند باشد.

دندانپزشکی شبانه روزی دکتر شاه حسینی با داشتن کادری متخصص و مجرب در محیطی بهداشتی و تمیز، ارائه دهنده انواع خدمات دندانپزشکی شامل جراحی دندان، کشیدن دندان، ایمپلنت، پروتز، طرح لبخند، لمینیت، دندانپزشکی در خواب و … می باشد. تلفن تماس:09120824801

پوسیدگی دندان در ام اس

یکی از موضوعاتی که سبب شده محققان توجه بالایی به سلامت دندان در بیماران مبتلا به MS داشته باشند شواهدی است که نشان می‌دهد پوسیدگی دندان و بیماری‌های پریودنتال (لثه) در افرا مبتلا به ام اس شیوع زیادی دارد. توجه نکردن به این مشکلات باعث فراگیر شدن بیماری‌های مرتبط با بهداشت دهان مثل بیماری‌های قلبی، دیابت و سایر انواع بیماری‌های مزمن مرتبط با التهاب می‌شود.

علاوه بر این، زمانی که دهان، لثه‌ها و دندان‌ها در وضعیت خوبی نیستند، خوردن و هضم غذاها نیز چالش‌برانگیز می‌شود. بهداشت ضعیف دهان منجر به عفونت‌هایی می‌شود که در تشدید علائم ام اس اثرگذار هستند. همچنین بهداشت دهان و دندان بر لبخند و ظاهر فرد تأثیرگذار است و در افزایش اعتمادبه‌نفس نقش مهمی دارد.

به گفته everydayhealth دندانپزشکان نقش مهمی در بهبود شرایط بهداشتی و سلامتی افراد مبتلا به ام اس دارند ازاین‌رو، ویزیت‌ منظم دندانپزشکی بسیار حائز اهمیت است. اگر بیمار بتواند بهداشت دهان و دندان را در منزل به‌خوبی رعایت نماید هر شش ماه یک بار ویزیت دندانپزشکی مناسب به‌حساب می‌آید.

دندانپزشکی شبانه روزی دکتر شاه حسینی با داشتن کادری متخصص و مجرب در محیطی بهداشتی و تمیز، ارائه دهنده انواع خدمات دندانپزشکی شامل جراحی دندان، کشیدن دندان، ایمپلنت، پروتز، طرح لبخند، لمینیت، دندانپزشکی در خواب و … می باشد. تلفن تماس:09120824801

درمان‌های دندانپزشکی

دمیلینه شدن ناشی از بیماری MS در ماده سفید از چند میلیمتر تا چند سانتیمتر می‌تواند متفاوت باشد. تخریب میلین باعث کندی انتقال پیام از سیستم عصبی مرکزی می شود و پاسخ به تحریک‌های بینایی و سوماتوسنسوری را دچار اختلال می‌کند.

در نواحی درگیر دمیلینه التهاب و تخریب آکسونی همراه با تجمع ماکروفاژها – لنفوسیت‌های B و T و پلاسماسل‌ها به چشم می آید و به نظر می‌رسد سلول‌های Thelper که عامل اصلی فعالیت مجدد میلین هستند و باعث افزایش تولید لنفوتوکسین و اینترفرون گاما و کاهش تولید اینترلوکین می‌شوند، عوامل اصلی تخریب سایتوکین‌های التهابی و ایمونوگلوبین‌های ضد میلین در ضایعات حاد بیماری MS به شمار بیایند.

ماکروفاژها برای حمله به میلین‌ها مؤثرند که در تخریب بافت منجر به بلع و تخریب شدن سد خونی مغزی خواهند شد. پلاک‌های دمیلینه شده موجب ایجاد اختلال در هدایت آکسونی می‌شوند. نواحی که به طور شایع‌تر دمیلینه می‌شوند شامل طناب نخاعی گردنی، عصب اپتیک و ماده سفید پری ونتریکولار هستند.

آیا دررابطه‌با دندانپزشک و MS می‌توان گفت که پزشک ممکن است اولین فردی باشد که بیماری MS را در فرد شناسایی می‌کند؟

در پاسخ به این سؤال مهم باید گفت که در بیمار اختلال حسی بدون هیچی توجیهی منطقی مانند مصرف دارو، عفونت دستگاه تنفس فوقانی، کمبود ویتامین‌ها و نیوپلاسم و بدخیمی در محل ممکن است باعث گیج شدن دندانپزشک شود.

این اختلال می‌تواند در مخاط فرد به شکل سوزش، گزگز و احساس فرورفتن سوزن در موضع بروز پیدا کند. علاوه بر این بروز دندان‌دردهایی بدون توجیه، نورالژی دوطرفه با شدت ملایم تا متوسط هرکدام از انشعابات عصب سه‌قلو، اسپاسم‌های گاه و بی‌گاه عضلات صورت و جونده بدون علت زمینه‌ای مشخص و همچنین سرگیجه‌های متناوب می‌تواند از علایم آغاز بیماری MS در فرد باشد.

در مسائل دندانپزشک و MS پزشک با چه نوع علایمی می‌تواند در کیس شناخته شده این بیماری احتمال بروز یک حمله جدید را داده و بیمار را در وضعیت کنترل‌شده قرار بدهد؟

اکثر بیماران مبتلا به MS از نوع پیش‌رونده، دارای کلامی آهسته و نامنظم هستند. به شکلی که توقف در بخش‌هایی از کلمات مشهود بوده و این همان چیزی است که در علم پزشکی تحت عنوان Scaning speech شناخته می‌شود. این حالت در بیماری که دچار حمله سده است تشدید می شود و صحبت‌ و تفهیم منظور خود به پزشک را بسیار مشکل می‌کند.

همچنین بیماری که در فاز حمله MS قرار می گیرد دچار پارستزی در اعصاب صورت خود می شود. عضلات دور چشم او دچار اسپاسم و گرفتگی‌های ناگهانی می‌شود.

دندانپزشکی شبانه روزی دکتر شاه حسینی با داشتن کادری متخصص و مجرب در محیطی بهداشتی و تمیز، ارائه دهنده انواع خدمات دندانپزشکی شامل جراحی دندان، کشیدن دندان، ایمپلنت، پروتز، طرح لبخند، لمینیت، دندانپزشکی در خواب و … می باشد. تلفن تماس:09120824801

در میان دندانپزشک و MS تشخیص و تأیید این بیماری چطور ممکن می‌شود؟

دررابطه‌با نگرانی‌های میان دندانپزشک و MS باید گفت که تشخیص و تأیید کامل این بیماری در فرد مشکوک نیاز به اطلاعات کاملی که از تاریخچه بیماری فرد به‌دست‌ می آید. معاینات بالینی، انجام آزمایش‌های گوناگون بر روی مایع مغزی نخاعی یا همان CSF، بررسی پتانسیل تحریک حسی فرد و انجام‌دادن MRI دارد که می‌تواند یقیناً در جهت تشخیص این راهگشا باشد.

در MRIهای گرفته‌شده نواحی متعدد هایپودنس در ماده سفید نزدیک بطن‌ها، ساقه مغز، مخچه و اعصاب اپتیک آشکار خواهد شد. البته پزشک باید این نکته حیاتی را بداند که MRI همیشه یک وسیله تشخیصی پاراکلینیک مطمئن برای تأیید بیماری MS نیست. بسیاری از بیماران فاقد تغییرات MRI خواهند بود. در CSF هم آنتی‌بادی‌های ضدپروتوئین پایه میلین دارای قابلیت ردیابی هستند.

دغدغه مهم دررابطه‌با دندانپزشک و MS باید شامل چه چیزهایی باشد و چه تدابیری برای هر مورد وجود دارد؟

در رابطه میان دندانپزشک و MS و نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی که دررابطه‌با کنترل وضعیت این بیماران حین انجام درمان‌های دندانپزشکی وجود دارد، چند مسئله مهم مطرح است. برای مثال وضعیت کنترل بیماری در فرد اهمیت بسزایی دارد؛ زیرا بیمارانی که دچار حمله می‌شوند، گزینه‌های مناسبی برای انواع درمان‌های الکتیو نخواهند بود. همچنین این نکته بسیار اهمیت دارد که پزشک بداند اختلال حرکت در بیمار به چه شکل است و بهترین پوزیشن کارکردن برای او چه حالتی خواهد بود.

دندانپزشک باید مطمئن شود که بیمار مبتلا برای حرکت کردن احتیاجی به کمک دارد یا نه. نکته مهم دیگر این است که چرخش اطلاعاتی بسیار مهم است و پزشک باید در مورد داروهای بیمار مبتلا به MS و تدابیر مربوط به هر یک از آن‌ها حداقل اطلاعات ضروری را داشته باشد.

داروهای بیماران مبتلا به MS کدام است و دررابطه‌با دندانپزشک و MS چه شناختی در مورد این داروها نیاز است؟

امروزه می‌توان گفت که بزرگ‌ترین مشکل دندانپزشکان در ارتباط با بیماران مبتلا به MS این است که داروهای مصرفی آن‌ها مرتب به‌روز می‌شوند. این باعث می شود که پزشکان آن‌ها را به‌درستی نشناسند و در شناخت اسامی تجاری و کارکرد متفاوت هرکدام از این داروها بیگانه باشند.

در مورد داروهای درمانی این بیماری ابتدا باید گفت که آن‌ها به دودسته داروهای کنترل‌کننده حملات MS و داروهای کنترل‌کننده عوارض MS تقسیم می‌شوند که هر یک کارکرد جداگانه‌ای دارند. در این بخش به‌اختصار مهم‌ترین و رایج‌ترین داروهای مصرفی این بیماران را نام‌برده و مکانیزم اثرشان را برایتان شرح می‌دهیم،

کورتیکواستروییدها: این دسته از داروها عملکرد ضدالتهابی غیراختصاصی مانند بلاک کردن ایکوزانوییدها، سایتوکین‌ها و مهار بیان مولکول‌های چسبندگی داخل و خارج سلولی تحت عنوان ICAM و ELAM دارند.

گلاتیرامراستات: این داروها تحت عنوان «کوپکسون» شناخته می‌شوند. یک پلی پپتید مشابه میلین که از تخریب سلول‌های T جلوگیری می‌کند و سرعت عود بیماری را در بهبودی کاهش می‌دهند، محسوب می‌شوند.

 میتوکسانترون: این داروها در حقیقت داروی ضدسرطان بوده، چرخه سلولی را متوقف کرده و از عملکرد TH1 پیشگیری می‌کنند‌. در رابطه میان دندانپزشک و MS دانستن این نکته بسیار اهمیت دارد که این دارو همراه با گلاتیرامر استات‌ها برای مدت کوتاهی در حملات بیمار تجویز می‌شود. در واقع مصرف بلندمدت آن با عوارض قلبی و خطر ابتلا به لوسمی همراه خواهد بود. پزشک باید تاریخچه و مدت‌زمان مصرف این دارو توسط بیمار را بداند.

دندانپزشکی شبانه روزی دکتر شاه حسینی با داشتن کادری متخصص و مجرب در محیطی بهداشتی و تمیز، ارائه دهنده انواع خدمات دندانپزشکی شامل جراحی دندان، کشیدن دندان، ایمپلنت، پروتز، طرح لبخند، لمینیت، دندانپزشکی در خواب و … می باشد. تلفن تماس:09120824801

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =