4.2/5 - (105 امتیاز)

انواع ایمپلنت های دندانی

پیرامون مطالب گذشته در مورد ایمپلنت دندانی در این مقاله میخواهیم در مورد انواع ایمپلنت های داندانی صحبت کنیم همچنین  شما عزیزان می توانید ایمپلنت دندان را در دندانپزشکی شبانه روري سپیدار تجربه نمایید.  دندانپزشکی شبانه روري سپیدار  از به روز ترین روش های کاشت دندان برای بیماران استفاده می کنند. کاشت ایمپلنت بدون جراحی و درد یکی از این روش ها بوده که در دندانپزشکی سپیدار ارایه می شود.

جراحی کاشت دندان (ایمپلنت) به روشی است که در آن ریشه های دندان را با فلزهای پیچ مانند جایگزین می شوند و دندان های آسیب دیده یا از دست رفته را با دندان های مصنوعی که بسیار شبیه به نمونه های واقعی کارایی دارند، جایگزین می شوند. جراحی ایمپلنت می تواند جایگزین خوبی برای استفاده از پل های دندانپزشکی باشد چون که این پل ها ممکن است خوب جا نیفتند و همینطور در صورت عدم وجود ریشه های طبیعی دندان امکان استفاده از دندان مصنوعی به عنوان پل دندانی وجود ندارد بنابراین ایمپلنت یا کاشت دندان می تواند گزینه  بسیار مناسبی باشد.

 

مزایای ایمپلنت چیست؟

بهتر کردن ظاهر فرد: این ایمپلنت ها ظاهری شبیه دندان انسان دارند و چون با استخوان میپیوندد باعث دائمی بودنش میشود.
بهتر شدن جریان گفتار: استفاده از پروتز های ضعیف باعث سر خوردن دندان و کم شدن کیفیت صحبت کردن شما میشود ولی ایمپلنت دندان چون ثابت است این عیب را ندارد.
احساس راحتی در غذا خوردن: ایمپلنت قسمتی از بدن شما شده و احساس راحتی در غذا خوردن ایجاد میکند.
بهتر شدن عزت نفس: ایمپلنت دندان می تواند لبخند شما را به شما برگرداند.
بهتر شدن سلامت دهان: ایمپلنت دندان برخلاف پل های دندانی، نیازی به کاهش و سایش دندان های دیگر ندارد.دندان های مجاور دست نخورده باقی میمانند، و باعث بهبود سلامت طولانی مدت دهان می شوند.

دکتر مسعود شاه حسینی

انواع ایمپلنت های دندانی

اندوستال (درون استخوان): متداول‌ترین نوع ایمپلنت است. به این منظور یک پیچ، سیلندر یا تیغه در استخوان فک کاشته می‌شود. هر ایمپلنت قادر است یک یا چند پروتز دندانی را نگه دارد. این نوع ایمپلنت به عنوان جایگزین بریج یا دندان مصنوعی متحرک به کار برده می شود.

ساب پریوستال (روی استخوان): ایمپلنت در استخوان فک کاشته نمی‌شود. بلکه یک چهارچوب فلزی روی استخوان فک و در زیر بافت نرم قرار گرفته و لبه‌های آن برای نگه داشتن پروتز از زیر لثه بیرون می‌زند. این نوع ایمپلنت برای بیمارانی که قادر به استفاده از دندان‌های مصنوعی مرسوم نیستند یا ارتفاع استخوان فک آن‌ها بسیار کم است، مناسب است.

ایمپلنت های یک مرحله ای: ایمپلنت یک مرحله ای شامل جراحی و قرار دادن ایمپلنتی بلند تر در فک است. ایمپلنت بر روی استخوان فک قرار داده می شود، که سطح بالای آن بافت لثه است، و پس از آن بافت لثه بسته (بخیه شده) می شود و قسمت ترمیم کاشت قابل مشاهده است. در نتیجه، پس از چند ماه بهبودی، دیگر نیازی به عمل جراحی جزئی دوم نیست و اباتمنت و ترمیم موقت در دسترس هستند.

ایمپلنت زایگوماتیک: این نوع کاشت (ایمپلنت) نادرترین نوع ایمپلنت است. پیچیده ترین روند کاشت را دارد و فقط زمانی انجام می شود که فرد استخوان کافی در فک نداشته باشد. در این روش، ایمپلنت به جای قرار گیری در استخوان فک، در استخوان گونه جای گذاری میشود.

 

انواع ایمپلنت های دندانی
انواع ایمپلنت های دندانی

انواع ایمپلنت های دندانی از نظر مواد سازنده

ایمپلنت‌های دندانی عمدتا از نظر جنس مواد به کار در ساخت آن‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

انواع ایمپلنت های دندانی از نظر مواد سازنده دو نوع رایج ایمپلنت‌های دندانی از نظر مواد به کار رفته در ساختار آن‌ها عبارتند از:

ایمپلنت‌های دندانی زیرکونیا و ایمپلنت‌های دندانی آلیاژ تیتانیوم. در ادامه با هریک از این ایمپلنت‌ها آشنا خواهیم شد و شرایط و ویژگی‌های آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ایمپلنت زیرکونیا: این ایمپلنت در مقایسه با ایمپلنت‌های تیتانیومی جدید‌تر بوده و آینده‌ی بسیار درخشانی نیز در صنعت ایمپلنت‌سازی دارد و بهره­گیری از آن، روز به روز در حال افزایش است. استفاده از این ایمپلنت برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ در دنیا شروع شد. تا قبل از این زمان، فقط کاشت ایمپلنت با تیتانیوم صورت می‌گرفت.

اما استفاده گسترده از این مواد با رونمایی تاج دندانی زیر کونیا در سال ۲۰۰۳ به صورت گسترده آغاز گردید. این ایمپلنت‌های سرامیکی به علت دوام بسیار بالا، بی‌خطر بودن برای سلامت انسان، خمش و استحکام فشاری بی‌نظیر بسیار محبوب هستند.

ایمپلنت‌های تیتانیوم: این نوع ایمپلنت‌ها، قدیمی‌ترین ایمپلنت‌های دندانی و در حقیقت اولین ایمپلنت ساخته شده به دست بشر است. فلز تیتانیوم برای سلامت انسان هیچ خطری ندارد و از سوی دیگر به راحتی با بافت استخوانی هماهنگ شده و مانع رشد در فعالیت این بافت نمی‌شود.

انواع ایمپلنت های دندانی با نوجه به زمان کاشت

ایمپلنت‌های زمان بر: در این نوع ایمپلنت معمولا کاشت صورت گرفته، اما قرار دادن تاج روی آن به صورت معمول بین ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد. که این زمان به شرایط دهان، سن و سلامت لثه، فک و تراکم استخوان بیمار بستگی دارد. برای حفظ زیبایی بیمار در این زمان، از ایمپلنت های موقت می توان استفاده نمود.

ایمپلنت‌های فوری: این نوع از ایمپلنت‌ها معمولا به صورت آنی انجام می‌شود و بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت، تاج روی دندان بیمار قرار می‌گیرد. معمولا این روش به علت زمان کمتر از محبوبیت بالایی برخوردار است و بیمار می‌تواند در مدت زمان یک روزه عمل کاشت را انجام دهد و تاج دندان را نصب نماید.

آیا تفاوت ایمپلنت‌ های دندانی قابل تشخیص است

هر روز هم ایمپلنت‌های جدیدی وارد بازار می‌شوند که ممکن است از لحاظ ساختاری ایدئال باشند، اما سال‌ها طول می‌کشد تا جواب خود را پس دهند. شرکت‌های بزرگ و به‌نامی از کشورهای مختلف در تولید ایمپلنت فعالیت دارند که بسته به نوع کیفیت و خدمات پشتیبانی، به بزرگ‌ترین شرکت‌های تهیه و توزیع ایمپلنت تبدیل شده‌اند. زیرا در طی زمان متخصصان و استادان آن‌ها را برای افراد مختلف استفاده کرده‌اند و بر طبق اصول ایدئال پزشکی، شاهد قدرت آن‌ها در پیوند و ماندگاری آن‌ها در درازمدت بوده‌اند.

نیز شایان ذکر است که درصورت شکست و پس‌زدن پیوند، ایمپلنت توسط متخصص شما خارج می‌شود و به شرکت ارسال می‌گردد تا ایمپلنت جدیدی به شما تحویل داده شود.

 

انواع ایمپلنت های دندانی
انواع ایمپلنت های دندانی

نواع ایمپلنت های دندانی از نظر اندازه

 ایمپلنت‌ها با توجه به کاربرد و محل استفاده، شرایط بیمار و نوع دندان در سایز‌های مختلف ساخته می‌شوند. معمولا ایمپلنت‌های دندانی از نظر اندازه به ایمنت‌های معمولی و مینی ایمپلنت‌ها تقسیم می‌شود.

ایمپلنت‌های معمولی: این نوع ایمپلنت‌های دارای سایز بزرگ هستند و به صورت رایج توسط دندان پزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرند. ایمپلنت های معمولی برای یک تاج در فک کاشته می شود.

مینی ایمپلنت ها: این نوع از ایمپلنت‌ها از نظر سایز از ایمپلنت‌های معمولی کوچک­تر هستند و گاها ضخامت آن به اندازه‌ی یک خلال دندان است. از این نوع ایمپلنت‌ها در قسمت‌هایی که فضا برای ایمپلنت‌های معمولی کم است؛ استفاده می‌شود. هم چنین این ایمپلنت‌ها در جراحی‌ها دوران نقاهت کمتر و کوتاه­تری را دارد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + ده =